روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

تجمع دوباره در اعتراض به انتقال آب کارون به فلات مرکزی

صدها نفر از مردم و دوستداران محیط زیست در اهواز برای دومین بار در دو هفته اخیر با تشکیل زنجیره انسانی در ساحل غربی کارون به انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران اعتراض کردند و خواستار توقف همه پروژه های انتقال آب شدند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۴۱۸
تجمع دوباره در اعتراض به انتقال آب کارون به فلات مرکزی
به گزارش خبرنگار مانا تجمع کنندگان که در بین آنان هرسه منتخب مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند گفتند: انتقال آب از سرشاخه های کارون فاقد مجوز زیست محیطی است و اجرای پروژه های انتقال آب ، خوزستان را در دهه های آینده به بیابان تبدیل خواهد کرد.
معترضین به انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران که در بین آنان تعدادی اعضای سازمان های مردم نهاد حضور داشتند بیان کردند خوزستان همچنان با کمبود آب مواجه است و آب مازادی ندارند ضمن آنکه انتقال بین حوضه ای آب چاره درد برای مقابله با معضل کمبود آب نیست.
تغییر الگوی مصرف آب در مناطقی که با کمبود آب روبرو هستند تنها راه مقابله با کمبود آب در این مناطق است.
معترضین گفتند: همه خوزستانی ها و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به اتفاق مخالف انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های همجوار هستند  واجازه نمی دهند بیش از این حیات کارون آسیب برسد.
در همین حال آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به تازگی در اظهارنظری کم سابقه گفته است تا پای جان در برابر کسانی خواهد ایستاد که می خواهند به بهانه های گوناگون آب کارون را به فلات مرکزی ایران ببرند.
وی گفته است سال هاست بسیاری از کشاورزان در غرب و شمال خوزستان به علت کمبود و ناکافی آب اجازه کشت و کار ندارند و یا نمی توانند به کشت های پرآب مثل برنج روی بیاورند.
مجمع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نشست فوق العاده خود ضمن انتقاد از برکناری مقتدایی ازسمت استانداری خوزستان مخالفت صریح خود را با طرح های اجرایی انتقال آب به فلات مرکزی ایران اعلام کردند و گفتند این موضوع را در نشست خود با رئیس جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح خواهند کرد.
آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز نیز گفت: انتقال آب کارون در حالی که خوزستان شدیدا به آب نیازمند است به صلاح نیست ولی برای انتقال آب برای مصارف شرب به لحاظ اخلاقی مانعی نیست.
وی گفت: طرح های انتقال آب به کارون در آینده نزدیک خوزستان را با چالش های زیادی روبرو خواهد کرد و طرح 550هزار هکتاری کشاورزی خوزستان معروف به طرح مقام معظم رهبری را با مشکل مواجه می کند.
به تازگی طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به کرمان در سفر اخیر رئیس جمهوری به کرمان کلنگ زنی شد.
قرار است در نخستین گام این طرح ، سالانه180میلیون متر مکعب از طریق لوله به شهر کویری کرمان انتقال یابد.
کارون که به مثابه حیات خوزستان است پس از گذر از مناطق مرکزی خوزستان و سیراب کردن حدود سه میلیون نفر و مشروب کردن اراضی کشاورزی بخصوص زمین های زیرکشت نیشکر به اروندرود می ریزد و سپس با حرکت جنوب سوی خود راهی خلیج فارس می شود.
در دو دهه اخیر، کارون با چالش هایی نظیر ، آلودگی های زیست محیطی ، رسوب گذاری ، شوری ، کم آبی و کم عمقی روبرو بوده است.
سیلاب مهیب اخیر در کارون تا حدودی این مشکلات را کمتر است و نگرانی های دوستداران محیط زیست را کاهش داد.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار