روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

مخالفت با طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران

مجمع نمایندگان نمایندگان منتخب خوزستان در مجلس شورای اسلامی مخالفت خود را با طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی ایران اعلام کردند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۵۲۸۳
مخالفت با طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران
به گزارش خبرنگار مانا ، اعضای این مجمع درنشستی، اجرای طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران را سبب تشدید آلودگی ها بخصوص ریزگردها دانسته و بر توقف کامل این طرح تاکید کردند.
هر 18 نماینده منتخب خوزستان اعلام کرده اند با توجه به اینکه استان خوزستان با بحران کمی آبی و خشکسالی مواجه است وکمبود آب همواره عامل محدوده کننده ای در توسعه بخش کشاورزی بوده است، انتقال آب کارون به مناطق مرکزی ایران چاره غلبه بر بحران کم آبی در آن مناطق نیست ضمن آنکه این طرح پرهزینه، مقرون به صرفه نیست.
این نمایندگان با اشاره به کلنگ زنی دو طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان کرمان به میزان 180میلیون متر مکعب در سال ، بر توقف این طرح که به گفته آنان غیراقتصادی و فاقد مجوز زیست محیطی است تاکید کردند.
نمایندگان منتخب استان در تبلیغات انتخاباتی خود ، مسکوت گذاشتن طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران را اقدامات آینده خود در صورت راهیابی به مجلس عنوان کرده بودند.
در دو هفته اخیر چند زنجیره انسانی در ساحل کارون در اعتراض به طرح های انتقال آب کارون به فلات مرکزی تشکیل شد.
در این زنجیره های انسانی که شمار زیادی از دوستداران محیط زیست نیز حضور داشتند از نمایندگان استان در مجلس خواستند گام های عملی برای توقف طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی ایران بردارند.
عبدالحسن مقتدایی استاندار پیشین خوزستان بارها مخالفت خود را با طرح های انتقال آب کارون به مناطق مرکزی ایران اعلام کرده بود که این خود به چالشی با دولت تدبیرو امید تبدیل شده بود.
هم اکنون طرح انتقال آب کارون معروف به بهشت آباد در دست اجراست که قرار است سالانه یک میلیارد و 100میلیون متر مکعب در سال به فلات مرکزی ایران منتقل شود.
کارون که به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان است پس از گذر از مناطق مرکزی استان و سیراب کردن حدود سه میلیون نفر به اروندرود ملحق شده و از آنجا راهی خلیج فارس می شود.
در یک دهه اخیر حجم آب کارون به علل مختلف از جمله سدسازی و برداشت غیرمجاز آب و خشکسالی رو به کاهش بوده است که همین امر چالش ها و مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته است.
برچسب ها: کارون
ارسال نظرات
آخرین اخبار