روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

اجلاس اقیانوس هند فرصتی برای رقابت با حوزه آتلانتیک

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مروری بر جغرافیای حوزه آیورا گفت:کشور های حوزه آیورا با دو میلیارد و 180 میلیون نفر جمعیت و 6 هزار و 800 تولید ناخالص به نوعی پیشتاز هستند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۶۵۲۴۰
اجلاس اقیانوس هند فرصتی برای رقابت با حوزه آتلانتیکبه گزارش خبرنگار مانا، اکبر ترکان در مراسم اجلاس کشورهای اقیانوس هند در چایهار، با بیان اینکه در آمد سالانه کشورهای این حوزه به ازای هر نفر سه هزار و 400 میلیارد دلار و مجموع صادرات بندری آنها دو هزار میلیارد دلار است گفت: اگرچه آیورا پیشتاز است ولی فاصله زیادی با حوزه آتلانتیک دارد.
اکبر ترکان با مقایسه کشورهای حوزه آیورا با حوزه آتلانتیک گفت: این کشورها با وجود اینکه 900 میلیون نفر جمعیت دارند 75 درصد اقتصاد جهان را در قرن بیستم شامل می شدند.
دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی افزود: کشورهای حوزه آتلانتیک 36 هزار میلیارد دلار ناخالص ملی و در آمد سرانه هر نفر 40 هزار میلیارد دلار است که این موضوع فاصله زیاد بین آیورا و آتلانتیک را مشخص می کند.
وی گفت: این اجلاس به دلیل آغازی برای مناطق آزاد که از قوانین گمرکی و مالیاتی همچنین از گرفتن ویزا نیز در ایران معاف هستند و می توانند موقعیت بهتری برای فضای کسب و کار و سرمایه خارجی گذاری در مناطق آزاد مثمر ثمر باشد.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه آفریقای جنوبی ، کومور، موزامبیک، استرالیا ، ایران و... از جمله اعضای آیورا هستند تاکید کرد: آیورا شامل 21 کشور می شود و تقریبا به جز چند کشور همه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در آیورا عضو هستند.
وی تصریح کرد: اهداف کلی اتحادیه همکارى هاى منطقه اى حاشیه اقیانوس هند آزادسازی تجاری، تقویت همکاری‌های آموزشی، تکنولوژیکی و ایجاد تسهیلات تجاری و سرمایه‌گذاری با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو تعریف شده است.
وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و مزیت‌های بسیار در زمینه معدن، شیلات و گردشگری ادامه داد: امیدواریم این اجلاس بتواند پایلوت بودن منطقه چابهار را اثبات کند و این منطقه را به‌عنوان بخش پیشرو در فعالیت‌های اقتصادی بیشتر معرفی کند.
برچسب ها: آیورا
ارسال نظرات
آخرین اخبار