۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

بیماری لکه سفید، چالش کهنه آبزی پروران خوزستانی

مدیرکل شیلات خوزستان، بیماری لکه سفید را همچنان چالشی جدی فرآروی توسعه صنعت پرورش میگو در استان بیان کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۰۵۵۶
بیماری لکه سفید، چالش کهنه آبزی پروران خوزستانیدکتر نبی الله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: بیماری ویروسی لکه سفید پس از چند سال ، امسال نیز صنعت پرورش میگو را دچار معضل اساسی کرد و میزان تولید میگوی پرورشی را در مزارع چوئبده آبادان کاهش داد.
وی گفت: متاسفانه پس از سالها ، بیماری ویروسی لکه سفید به مزارع چوئبده آبادان بازگشته ولی تا حدودی از گسترش آن جلوگیری شده است ولی همچنان چالشی مهم فراروی آبزی پروران خوزستانی است.
مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه باید مطالعات جدیدی برای کنترل و مهار این بیماری ویروسی خطرناک صورت گیرد افزود: چنانچه اقدام های جدی برای مقابله با این بیماری صورت نگیرد پرورش دهندگان میگو در استان دچار ضرر و زیان خواهند شد ورغبتی برای ازسرگیری فعالیت خود نشان نخواهند داد.
دکتر خون میرزایی افزود: به جز در بخش پرورش میگو در چوئبده آبادان که تنها مجتمع میگو در خوزستان می باشد، در همه بخش های صیادی و آبزی پروری شاهد رشد فعالیت و افزایش تولید بودیم.
بنا به این گزارش ، بیماری لکه سفید برای نخستین بار در سال 1382در مزارع پرورش میگو در چوئبده آبادان دیده شده و به فاصله کمی برای کنترل این بیماری بخش اعظم مزارع پرورش میگو در این منطقه قرنظینه و آهک پاشی شد.
در دولت هشتم به منظور ازسرگیری فعالیت میگوپروری ، گونه میگوی " وانامی " که خاستگاه آن کشورهای آمریکای لاتین بود و مقاوم به بیماری لکه سفید تشخیص داده شد برای تکثیر و تولید به چوئبده آبادان انتقال یافت.
پس از چند سال فعالیت نصف و نیمه در مزارع پرورش میگو در چوئبده آبادان ، متاسفانه امسال نیز بسیاری از مزارع پرورش میگو به بیماری لکه سفید آلوده شد و تولید میگوی پرورشی را تا 25درصد کاهش داد.
مزارع پرورش میگو در دهه 70 با سرمایه گذاری ثابت یکصد میلیارد ریال در سطح حدود سه هزار هکتار شروع شد ولی پس از 12سال فعالیت در این بخش به علت بیماری لکه سفید متوقف گردید.
استان خوزستان پس از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر رتبه چهارم کشوری را به لحاظ فعالیت های شیلاتی در کشور داراست.
برچسب ها: پرورش میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار