۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

کاهش کشتیهای بیکار با شروع سال جدید چینی

شمار کشتیهای بیکار با نزدیک شدن به سال جدید چینی رو به کاهش رفت اما کارشناسان از موقت بودن این روند سخن به میان آوردند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۶۰۱۴۶
کاهش کشتیهای بیکار با شروع سال جدید چینی
به گزارش گروه بین الملل مانا، آمارها از کاهش یک درصدی شمار کشتیهای بیکار در ماه ژانویه حکایت می کند که این افزایش در دوسال گذشته بی سابقه بوده است اما به هر حال کارشناسان این روند را امری موقت دانستند.
اطلاعات مرکز آماری لویدزلیست از بیکاری جمعا 281 فروند کشتی در ناوگان جهانی حکایت دارد که 5.5 درصد از کل این ناوگان را شامل می شود. این میزان همچنین حاکی از بیکاری 3.8 درصد کانتینربر یا به عبارتی 547 هزار و 952 TEU از کل ناوگان کانتیتربرها را شامل می شود.
بر اساس این گزارش، در هفته ابتدایی سال جاری 6.6 درصد از ناوگان جهانی کانتینربرها به مدت پنج روز بیکار بودند که از مارس 2014 تاکنون بی سابقه بوده است. 
کاهش شمارکشتی های بیکار با بکارگیری بیشتر از کشتی ها و کاهش شمار کشتیهای عبوری خالی در خط آسیا-اروپا و اقیانوس آرام منجر شد که دلیل اصلی آن تلاش کشتیرانی ها از جمله مرسک برای پاسخگویی به نیاز بالا در دوره زمانی پیش از شروع سال نو چینی است.
به جز اعضای توافقنامه G6 که دو سرویس خود را در ماه ژانویه لغو کرد دیگر اعضای توافقنامه نیز در این دوره زمانی به فعالیت خود ادامه دادند.
در ابتدای ماه ژانویه 29 فروند کشتی با ظرفیت های بالای هفت هزار و 500 TEU شامل شش فروند کشتی به ظرفیت  بالای 13 هزار TEU متعلق به کشتیرانی مرسک بیکار شدند.
به هرحال آلفالاینر پیش بینی می کند شمار کشتیهای بیکار نیز در ماه جاری دوباره رو به افزایش گذارد و انتظار می رود 18 سرویس در مسیر آسیا-اروپا  لغو گردد. 
کشتیرانی ها با لغو سرویسها سعی در تعادل میان عرضه و تقاضا دارند که پس از سال جدید چینی خودنمایی می کند و در صدد کنترل نرخ های spot هستند.
نرخهای spot بر اساس شاخص حمل کانتینری شانگهای با تلاش کشتیرانی ها به یک هزار دلار رسید که پس از گذشت یک هفته این میزان به رقم 591 دلار به ازای هر TEU تنزل کرد.
آلفالاینر عدم مدیریت درست در کنترل جمعی کرایه ها توسط کشتیرانی ها را دلیل اصلی افت کرایه ها عنوان کرد و بر خلاف تلاش کشتیرانی ها روند کرایه ها در هفته های آتی سیر نزولی به خود می گیرد.
آلفالاینر همچنین بازار اجاره را ضعیف پیش بینی کرد و ورود کشتیهای جدید درماه ژانویه را مانع به کار گیری کشتی های کنونی دانست.  
برچسب ها: کشتی های بیکار
ارسال نظرات
آخرین اخبار