۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
گلایه مدیر عامل شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا:

انتظارات ما از بندر، بخش دولتی و اتاق بازرگانی محقق نشد

برای بهبود روابط تجاری ایران ـ عمان، نیازمند برنامه ریزی، شناخت، هدف مندی و تداوم هستیم . سازمان توسعه تجارت بعنوان متولی باید این امور را انجام دهد چرا که اتاق ها بازرگانی دارای توان، ظرفیت، سرمایه برای چنین اهدافی نیست
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۵۹۹۳۰
انتظارات ما از بندر، بخش دولتی و اتاق بازرگانی محقق نشدمدیر عامل شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا در گفتگو با خبرنگار مانا درباره پیشنهاد راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان گفت : پیشنهاد راه اندازی خط کشتیرانی ایران ـ عمان از سوی محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است.
عبدالحسین خدری با اشاره به اتمام دوره قرارداد شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا با اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عمان گفت: در این قرارداد بیشترین تعهد برعهده شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا و تنها تعهد اتاق بازرگانی ایران و عمان حمایت از این شرکت بوده است.
وی افزود : حمایتهای که بخش دولتی متعهد شده بود محقق نشد وهمچنین تسهیلاتی که از بندر در خواست شده بود بر اساس توقعات و انتظارات ما برآورده نشد و از آنجائیکه در این قرارداد متعهد بودیم تا پایان 2015 سرویس ارائه بدهیم بنابراین به طور متوسط هر 15روز یکبار این سفرها انجام می گرفت.
خدری ادامه داد : در حال حاضر سازمان توسعه و تجارت ایران قراردادی با شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا منعقد کرده است اما چنانچه این شرکت تا پایان 2016 ادامه همکاری بدهد از 25 درصد یارانه برای ظرفیت رفت برخوردار می شود . یعنی اگر در یک سفر 100هزار دلار هزینه شود 25 دلار آن را سازمان توسعه و تجارت پرداخت کند اما تا به امروز هیچ مبلغی پرداخت نشده است. 
مدیر عامل شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا عدم بازارسنجی مناسب را جزو مهم ترین مشکلات دانست و افزود : با توجه به معضلاتی که عمان در جبل علی و امارات با آن روبه رو است و علی رغم وجود اتاق بازرگانی مشترک و حمایت دولت، اما در عمل هیچ حرکت جدی در جهت شناخت تجار دو کشور از بازارهای یکدیگر صورت نگرفته است. 
وی با اشاره به سفر هیئتهای مختلف به ایران و عمان تصریح کرد: در این مدت چندین هیئت از ایران به عمان و از عمان به ایران سفر کرده اند اما بیشتر سفرها تشریفاتی بوده اند و اثر مطلوبی به دنبال نداشته اند. 
خدری درباره اهمیت تجارت ایران برای عمان اذعان داشت: در ماههای اخیر وزیر راه و اتصالات و وزیر بازرگانی عمان از شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا برای حل بخشی از مشکلات و ایجاد بستری برای همکاری بیشتر دعوت بعمل آورد این موضوع نشان دهنده این است که کشورعمان به تجارت با ایران اهمیت می دهد .
وی عدم ارتباط تجاری مناسب ایران با عمان را از مهمترین مشکلات موجود برشمرد و افزود: عمان یک کشور مصرف گرا نیست بلکه کشور کاملا تولیدی است و تولیداتش زیر ساختی است بنابراین بازارعمان تشنه کالاها و مواد خام است و مواد اولیه ایران مانند سیمان، قیر، فرآورده های شیمیایی، مواد غذایی، مواد اولیه کارخانه ها ی شیشه سازی و... برای آنها بسیار جذاب است. اگر یک مطالعه هدفمند اجرایی شود به زودی ایران شریک تجاری خوبی را پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی خدری جهان دریا با اشاره به حذف یارانه سوخت برای کالاهای صادراتی گفت: ستاد سوخت، یارانه سوخت کالاهای صادراتی را حذف کرده و این رایانه را به ترانشیب داخلی اختصاص داد یعنی کالایی که از چین به بندرعباس آمده واز بندرعباس به بندر بوشهرحمل می شود به آن سوخت یارانه ای تعلق می گیرد، در واقع به کالای صددرصد خارجی یارانه می دهند اما یارانه سوخت کالاهای داخلی صادراتی را حذف می کنند. 
خدری برای بهبود روابط تجاری ایران ـ عمان، تبادل تجاری واقعی، بازارسنجی عمیق، بررسی نیاز بازار عمان، بررسی امکان صادرات مجدد و همچنین واردات را پیشنهاد داد و افزود: برای صادرات مجدد کالا باید از ظرفیت عمان استفاده کنیم و از طریق بازارعمان به بازار یمن و آفریقا وارد شویم که برای رسیدن به این اهداف نیازمند برنامه ریزی، شناخت، هدف مندی و تداوم هستیم. سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی باید این امور را انجام دهد چرا که اتاق های بازرگانی دارای توان، ظرفیت، سرمایه برای چنین اهدافی نیستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار