۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

بازی روسیه در کانال ولگا

کاهش سطح آب دریای خزر و عدم لایروبی کانال ولگا از سوی روسیه سبب افزایش هزینه حمل و نقل، آلودگی و در مجموعه کاهش راندمان کشتیرانی در این دریا شده است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۵۹۷۰۱
بازی روسیه در کانال ولگا
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به کاهش سطح آب دریای خزر در چند سال اخیر گفت : یکی از مهم ترین مشکلاتی که در دریای خزر وجود دارد، کاهش سطح آب این دریا و عدم لایروبی رودخانه ولگا است. این مشکلات سبب می شود تا کشتی ها با تناژ کمتر کالا را از آستاراخان به بنادر شمالی ایران و بنادر کشورهای CIS حمل کنند.
علی خدمتگذار افزود: کشتی هایی که دارای پنج هزار تن کالا هستند باید در دو مرحله از کانال ولگا عبور کنند و تنها کشتی های با وزن زیر سه هزار تن می توانند از این کانال بگذرند. بنابراین، این مشکل علاوه براینکه هزینه هنگفت مانند هزینه سوخت، نیروی انسانی و.. برای صاحبان کالا و مالکین کشتی ایجاد می کند، در نهایت آلودگی آبها را به دنبال خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مانا مبنی براینکه آیا این مشکل معطوف به کشور ایران یا همه کشورهای حاشیه دریای خزر است خاطر نشان کرد: تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر که می بایست از این کانال عبور کنند ـ بجز کشتیرانی های ترکمنستان و قزاقستان که دارای آبخور مجازند ـ با این مشکل روبه رو هستند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به اینکه روسیه برای حمل بار خود مسیر دریای سیاه را جایگزین دریای خزر کرده است تاکید کرد: روسیه از خدماتی که در فصل زمستان از یخ شکن ها برای بازگشایی مسیر ها ارائه می دهد درآمد هنگفتی کسب می کند اما برای حل این مشکل تا به امروز اقدامی صورت نداده است و تنها برای عبور کشتی ها نظام طبقه بندی کشتی ها و محدودیت تردد وضع کرده است بدین معنا که کشتی های بالای سه هزار تن اجازه عبور از کانال ولگا را ندارند. این طرح راه چاره ای برای حل این مشکل نیست و کشور روسیه باید به لایروبی کانال ولگا مبادرت ورزد.
شایان ذکر است : این موضع در هفتمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر در ساری طرح مسئله شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار