۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

جایگاه آموزش دریایی ایران در جهان ارتقاء می یابد

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۸۷۲۶
جایگاه آموزش دریایی ایران در جهان ارتقاء می یابد
با اجرای برنامه برجام، فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت احیای برند IRISL و حمل کالاهای بین المللی وارد مرحله جدیدی خواهد شد. مسلما در چنین شرایطی نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده جهت تحقق برنامه های آینده یک الزام و ضرورت محسوب می شود که بدون برنامه ریزی جهت آموزش نیروی انسانی نمی توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت. محمود رضا حق دوستی مدیرعامل موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با مانا از آمادگی موسسه آموزشی برای ورود به دوران پساتحریم و تعامل با دانشگاه های جهان سخن می گوید. 
 
 در برنامه پنج ساله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی در آموزش و تربیت نیروی انسانی پیش بینی شده است؟
در جهت ارتقاء رتبه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنج ساله آینده، افزایش ظرفیت ناوگان، تأمین نیروی انسانی متخصص از مهم ترین اهداف است، بنابراین کارگروه تخصصی درخصوص بررسی نیازهای ناوگان تجاری به پرسنل دریایی با همکاری شرکت" تأمین نیرو" تشکیل شده است و نیاز ناوگان در کلیه سمت های افسری و ملوانی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا موسسه آموزشی کشتیرانی بستر لازم جهت جذب دانشجویان جدید را در مراکز آموزشی تهران و بوشهر فراهم کرده و درصدد جذب دانشجویان جدید با همکاری شرکت "تأمین نیرو" است .
ضمناً با توجه به بهره برداری کامل از ساختمان آموزشی پروژه شیان، دوره های جدید تکمیلی موسسه برگزار می شود و ارائه خدمات خوابگاهی به دانشجویان و افسران نیز فراهم شده است. 
 
آیا بخش آموزش برای ورود به دوران پساتحریم برنامه ای دارد؟
قطعاً در دوران پسا تحریم، صنعت دریانوردی در کشور رونق خواهد گرفت، شرکت کشتیرانی و شرکتهای فراساحلی مجدداً با توان بیشتری فعالیت خود را افزایش خواهند داد. بنابراین پیش بینی لازم درخصوص تربیت نیروی دریانورد در دستور کار قرار گرفته و از سال جاری جذب دانشجو در مرکز آموزش بوشهر آغاز می شود. در حال حاضر حدود 70 نفر دانشجوی آزاد در حال گذراندن دوره های تخصصی هستند و همچنین با کمک سایر مراکز آموزشی در کشور جهت افزایش ظرفیت دانشجو و برنامه ریزهای صورت پذیرفته است .
 
 برنامه شما برای تربیت و جذب نیروی انسانی در بخش کادر آموزشی و به روز کردن مطالب درسی چیست؟
فهرست عناوین کلیه دروس زیرمجموعه کنوانسیون STCW، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تعیین می شود، بنابراین امکان اعمال تغییرات در عناوین درسی دوره های دریانوردی وجود ندارد اما موسسه آموزشی کشتیرانی سعی کرده است که از منابع آموزشی و کتب روزآمد استفاده کند و همواره سعی در جذب و استفاده از اساتید با تجربه و متخصص در زمینه های مرتبط با علوم دریانوردی را دارد. با توجه به اینکه در دوران تحریم اعزام اساتید به دوره های تخصصی خارج از کشور با محدودیت هایی مواجه بود، بنابراین تقویت و ارتقاء سطح علمی اساتید دوره های دریانوردی هدف دیگر این موسسه است. 
 
در برنامه پنج ساله آینده تربیت چه تعداد نیروی انسانی آموزش دیده در نظر گرفته شده است؟
مطابق با طرح توسعه ناوگان تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پنج سال آینده که با افزایش تعداد کشتی رو به رو هستیم، نیاز به افسران و ملوانان در ناوگان تجاری کشتیرانی از سوی شرکت "تأمین نیرو" برآورد شده است. در سال جاری تعداد 150 دانشجو در رشته های عرشه و موتور مشغول به تحصیل هستند و از سال 1395 به بعد سالانه تعداد 200 دانشجو جذب می شوند تا بتوانیم در برنامه پنج ساله آینده نیازهای پرسنل دریایی را پوشش داده و از بکارگیری افسران خارجی حتی الامکان بر روی ناوگان تجاری جلوگیری کنیم.
 
نحوه همکاری با دانشگاههای معتبر دنیا به منظور برگزاری دوره های آموزش عالی دریانوردان و نیروهای متخصص چگونه است؟
موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تنها عضو انجمن دانشگاههای بین المللی دریانوردی (IAMU) در کشور و منطقه است. بنابراین استاندارد آموزشی موسسه با استانداردهای بین المللی سایر دانشگاه ها برابری می کند، در طول عضویت موسسه در IAMU سعی شده است که در اجلاس سالانه حضور فعال داشته باشد، از دستاوردهای علمی سایر دانشگاهها بهره برداری لازم را به عمل آورد و با حضور در اجلاس های STCW که سالانه در کشور انگلستان برگزار می شود علاوه بر حضور پررنگ این موسسه در مجامع بین المللی، نسبت به ارتقاء جایگاه آموزش دریانوردی کشور در بین سایر کشورهای معتبر دنیا نیز موثر واقع شود . در حال حاضر فارغ التحصیلان موسسه آموزشی کشتیرانی جهت ادامه تحصیل در کشورهای مانند انگلستان بدون هیچگونه محدودیتی قادر به ادامه تحصیل در سطوح فوق لیسانس و دکتری هستند و تعداد بسیار زیادی از فارغ التحصیلان موسسه تاکنون موفق به کسب مدارج عالی از دانشگاههای دریانوردی معتبر دنیا شده اند.
ارسال نظرات

نظرات کاربران

مهران Iran (Islamic Republic of) ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
0
0
من خیلی ب دریانوردی علاقه شدید دارم و از بچگی از رویاهای زندگیم بوده ولی متأسفانه شرکت ها برای جذب و بورسیه این موضوع علاقه را مهم نمیدونن و با سختگیری هایی که در جذب دانشجو دارند باعث کاهش انگیزه میشن.مثلا خود من یک کمی چشمام ضعیفه و براحتی با عمل لیزیک قابل درمان هست.اما این برای شرکت ها مهم نیست ک طرف علاقه زیاد داره و ضعف چشمش قابل درمان هست
آخرین اخبار