۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷

مشکلات تولید میگو در سال 95

در صورتی که خسارات وارده به پرورش دهندگان بوشهر به موقع و از سوی شرکت های بیمه تامین نشود، تولید میگو در سال 65 با مشکلات فراونی همراه خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۳۶۳
مشکلات تولید میگو در سال 95
رئیس اتحادیه تولید کنندگان میگوی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: خسارت وارد به پرورش دهندگان میگوی بوشهر درسال جاری دور از انتظار بود.
علی اکبر خدایی ادامه داد: بخشی از شرکت های تولید کننده میگو در استان بوشهر بیمه بودند که امیدواریم هر چه سریعتر نسبت به پرداخت خسارات وارده به این شرکت ها از سوی بیمه گرها اقدام شود.
وی گفت: با توجه به تجربه پرداخت دیرهنگام خسارت های وارده به تولیدکنندگان چابهار در سال گذشته که میگوهای آنها دچار بیماری شدند، بیم آن می رود که شرکت های بیمه خسارات وارده به پرورش دهندگان میگوی بوشهر را به موقع پرداخت نکنند.
این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان میگوی کشور تاکید کرد: در صورتی که خسارات وارده به پرورش دهندگان بوشهر به موقع از سوی شرکت های بیمه تامین نشود، تولید میگو در سال 95 با مشکلات فراوانی همراه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد میگوی کشور هر ساله در مزارع استان بوشهر تولید می شود، اذعان داشت: کاهش تولید امسال میگو در بوشهر به دلیل شیوع بیماری باعث کاهش حدود 50 درصدی تولید میگوی کل کشور شد که این امر حاکی از اهمیت فراوان این استان در صنعت میگوی کشور است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی کشور در ادامه گفت: شیوع بیماری در مزارع بوشهر یک شوک بزرگ به صنعت میگوی کشور بود.
خدایی تاکید کرد: اولین بیماری از دومرکز تکثیر میگوی بوشهر به مزارع پرورشی راه یافته است که باعث شده بخش زیادی از استخرها به بیماری لکه سفید دچار شوند.
وی یادآور شد: همچنین نزدیک ترین سایت های پرورش میگوی خوزستان به بوشهر نیز دچار بیماری لکه سفید شده بودند و این بیماری به این استخرها راه یافته بود.
وی با بیان اینکه علایم نخستین دور بیماری در مرداد ماه شیوع یافته بود، متذکر شد: دامپزشکی بوشهر اعلام کرده بود که با پلمپ کردن دو مرکز تکثیری که بیماری را رواج داده اند موفق به کنترل کامل بیماری شده اند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی کشور تاکید کرد: اما متاسفانه از اواسط شهریور ماه با کاهش دمای آب و هوا به عنوان یک عامل مهم استرس زا، شاهد شیوع دوباره بیماری در مزارع بوشهر بودیم.
وی تاکید کرد: سرما باعث شد تا رشد ویروس ها چند برابر شود و از سوی دیگر مشکل عدم وجود غذای کافی برای مزارع عامل دیگری شد تا میگوهای ضعیف زودتر با بیماری درگیر شوند.
خدایی افزود: امسال تعداد زیادی از شرکت های تولید غذای میگو نتوانستند به تعهدات خود برای تامین غذای میگوهای بوشهر عمل کنند.
وی اظهار کرد: مهمترین عامل در برخورد با این معضل بزرگ، سرعت در جمع آوری محصولات از استخرها بود چرا که سرعت بیماری با سرعت جمع آوری میگو کاملاً برابر بود.
خدایی با اشاره به اینکه سال گذشته 14 هزار تن میگوی پرورشی در مزارع استان بوشهر تولید شده بود، گفت: امسال این رقم به نصف کاهش یافته است.
این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان میگوی کشور اظهار داشت: در صورتی که صندوق بیمه نتواند خسارت های پرورش دهندگان زیان دیده را جبران کند، لطمه ای بزرگ به تولید سال آینده وارد خواهد شد.
وی بیان کرد: به این ترتیب به روند کاهش تولید میگوی کشور تمام زحماتی که صادرکنندگان برای بازاریابی و جذب کشورهای اروپایی برای از سرگیری صادرات میگو انجام داده اند، از بین خواهد رفت.
برچسب ها: پرورش میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار