۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

صید غیر مجاز 50 هزار تن ماهی در آبهای هرمزگان

سالانه حدود 217 هزار تن انواع آبزیان از آبهای هرمزگان صید می شود که حدود 50 هزار تن آن توسط صیادان غیرمجاز و با استفاده از روش های مخرب صید صورت می گیرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۸۳۳۲
صید غیر مجاز 50 هزار تن ماهی در آبهای هرمزگان
مدیر کل شیلات استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا بیان کرد: سالیانه حدود 217 هزار تن انواع آبزیان در آبهای استان هرمزگان صید می شود.
سید پرویز محبی ادامه داد: ساردین ماهیان،انواع سطح زیان درشت مثل گونه های هوور،زرده وتون منقوش وگونه های میکتوفیده، یال اسبی، کوتر ،شعری،سرخو،خارو،حلوا سیاه وحلوا سفید از جمله مهمترین گونه هایی هستند که در آبهای هرمزگان صید می شوند.
وی در ادامه در خصوص برنامه های شیلات برای توسعه صیدفانوس ماهیان گفت: سازمان شیلات ایران با توجه به امکان استفاده از ذخایر فانوس ماهی در جهت توسعه صید و صیادی و افزایش تولید پودر ماهی کشور وعرضه ماهیان تجاری که به صورت صید ضمنی در این روش استحصال می شوند، طرح توسعه صید فانوس ماهیان را دردستورکارقراردارد.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان همچنین خاطرنشان ساخت: با افزایش تعداد شناور ها توسط بخش خصوصی و تجهیز شناورهای صیادی به ابزار و ادوات صید امکان توسعه برداشت فانوس ماهی در صیدگاه جدید این قابلیت تحقق خواهد یافت.
وی اذعان داشت: آنچه مسلم است با دراختیار قرار گرفتن تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت برای متقاضیان و فعالان صید صنعتی گام اصلی در این راه برداشته می شود .
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان یادآور شد: آموزش جامعه صیادی، برداشت از گونه های کمتر برداشت شده مثل فانوس ماهیان و ساردین ماهیان، مدیریت صید و اعمال تقویم ممنوعیت صید از جمله اقدامات اداره کل شیلات هرمزگان در راستای حفظ ذخایر آبزیان بوده است.
وی در ادامه گفته های خود در خصوص صید غیرمجاز در سال گذشته تصریح کرد: طی سال گذشته، حدود پنجاه هزار تن انواع آبزیان به صورت غیر مجاز از آبهای استان برداشت شده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: این میزان صید غیرمجاز توسط سه هزار و 500 فروند قایق غیر مجاز فعال در استان برداشت شده است.
وی فرهنگ سازی،استفاده ازمشارکت سایر دستگاههای دریایی مرتبط مانند دریابانی و تقویت یگان حفاظت منابع را از جمله مهمترین برنامه های شیلات هرمزگان در راستای مقابله با صید غیرمجاز عنوان کرد.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان، تدوین برنامه های پنج ساله جهت برداشت اصولی و پایدار با توجه به برآورد ذخایر آبزیان،بازسازی ذخایرآبزیان، رهاسازی بچه ماهی و میگو و ایجاد زیستگاه مصنوعی، مدیریت صید و اعمال ممنوعیت های صید را از جمله برنامه های اداره کل شیلات استان هرمزگان برای بازسازی ذخایر و صید پایدار در آبهای خلیج فارس عنوان کرد.
محبی به اهمیت نقش صیادان درمشارکت برای صید پایدار اشاره کرد و گفت: همکاری و مشارکت برای حفظ و بازسازی ذخایرآبزیان ازجمله مشارکت درساخت واستقرار زیستگاههای مصنوعی و رهاسازی بچه میگو و ماهی، عدم استفاده ازادوات صیدغیراستاندارد، تغییرروش صید و استفاده از روشهای صیداستاندارد مانند لانگ لاین از جمله مواردی است که صیادان با رعایت آنها می توانند نقش موثری در صید پایدار در آبهای استان ایفا کنند.
مدیر کل اداره شیلات استان هرمزگان، تورهای منوفیلامنت، ادوات گوشگیر غیراستاندارد، تورهای زیرآبی و استفاده از تورهای ترال توسط قایق های غیرمجاز را از جمله روش های مخرب صید عنوان کرد که هم اکنون توسط برخی صیادان در آبهای استان برای صیادی به کارگرفته می شود.
به گفته محبی، تمام شناورهای غیر مجاز از روش های صید مخرب در صیادی استفاده می کنند و توجهی نسبت به حفظ ذخایر و صید پایدار ندارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار