۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱

سرانجام نافرجام پروژه بندرگاه خمیر/محیط زیست مهمتر است یا بندرگاه ؟

نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۵۸۲۷۸
سرانجام نافرجام پروژه بندرگاه خمیر/محیط زیست مهمتر است یا بندرگاه ؟به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، عملیات اجرایی بندر چند منظوره در شهرستان بندرخمیر از توابع استان هرمزگان بهمن‌ماه سال 91 با حضور مدیرعامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی و استاندار هرمزگان آغاز به کار کرد و قرار بود عمده مشکلات مردم این بخش را مرتفع سازد. با گذشت حدود سه سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه که البته از همان زمان حرف و حدیث‌هایی درباره عدم رعایت نکات زیست محیطی در این پروژه به گوش می‌رسید، اجرای این پروژه متوقف مانده است.
از شواهد و مستندات ارایه شده چنین برداشت می‌شود که برای جانمایی این بندرگاه هیچ گونه کار کارشناسی صورت نپذیرفته است. زیرا محل انتخابی برای ساخت این بندرگاه و تاسیسات وابسته دقیقا در محل رویشگاه جنگل‌های مانگرو و تالاب بین‌المللی که محل تغذیه و زیست پرندگان مختلف آبزی و کنار آبزی است، واقع شده است.
متاسفانه اغلب مدیران برای اجرای پروژه‌ها به تمام جوانب غیر از محیط زیست توجه دارند و کمتر پیش آمده که سخن مسئولان و فعالین محیط زیست را گوش کنند و تغییری در روند اجرای پروژه‌های مدنظر اعمال کنند. غافل از این که علاوه بر تخریب محیط زیست و ایجاد خطر برای زندگی خوشان و آیندگان، باعث اختلال در چرخه طبیعت می شوند و تعادل را از بین می‌برند.
جاسم جادری، استاندار هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا در این ارتباط اظهار کرد: اخیرا درخواست کرده‌ایم بندرگاه خمیر از صیادی به تجاری تبدیل می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت ارزیابی‌های زیست محیطی این پروژه به چه صورت است، افزود: مشکلی که برای ساخت این بندر با محیط زیست وجود داشت، در حال پیگیری است و حل می‌شود.
گفتنی است، ساخت این بندر در محل کنونی می‌تواند موجب تخریب زیستگاه بسیاری از پرندگان و آبزیان شود. هرچند که امکان انتخاب محلی دیگر با آثار تخریبی کمتر برای اجرای این پروژه وجود داشت و اکنون نیز با توجه به پیشرفت نه چندان محسوس این امکان وجود دارد.
این سخنان استاندار هرمزگان در حالی بیان شده است که مجید وفادار، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نظر کاملا متفاوتی را بیان کرده است.
وی در گفتگویی با خبرنگار مانا در بندرعباس اظهار کرد: ساخت بندرگاه خمیر در تالاب بین المللی و منطقه حفاظت شده بوده و غیرقانونی است.
این مقام مسئول معتقد است، با وجود دو پست اسکله در بندر خمیر، سازمان بنادر بازهم قصد ساخت اسکه در این بندر را دارد، دو اسکله موجود در بندرخمیر از گذشته وجود داشته‌اند و درحال حاضر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
وفادار با تاکید بر اینکه رونق تجارت دراین منطقه از خواسته های جدی مردم است که باید به آن توجه شود، اما توسعه باید بصورت پایدار و با رعایت مسایل زیست محیطی باشد، گفت: این پروژه از ابتدا بانقص همراه بود و مکان درنظر گرفته شده برای آن مناسب ساخت و ساز نیست.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه تقریبا یک سال قبل روند ساخت این پروژه متوقف شده بود، ادامه داد: با تلاشهای فراوان توانستیم این پروژه را موقتا متوقف کنیم اما هم اکنون ساخت آن از سر گرفته شده است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان با بیان اینکه دولت یازدهم بر مسایل زیست محیطی تاکید بسیاری دارد، اضافه کرد: متاسفانه از اوایل سال جاری با دستور مقامات استانی، این پروژه مجددا درحال پیشرفت است.
وی با بیان اینکه ساخت این بندرگاه می تواند با توجه به تالابی بودن و تحت حفاظت بودن، آسیب های زیادی را به اکوسیستم منطقه وارد کند، گفت: قرار گیری در کنار جنگل های حرا که محل تخم ریزی و زیست بسیاری از آبزیان است، یکی از اصلی ترین آسیب ها به اکوسیستم منطقه خواهد بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با تاکید براینکه توسعه نباید به هر قیمتی اتفاق بیفتد، بیان کرد: بهتر است مسئولان استانی و کشوری در اجرای این طرح بازنگری کنند، زیرا خسارات وارده به یک تالاب بین المللی غیرقابل جبران است.
بدون شک توسعه برای هر جامعه‌ای ضروری است، اما این مسئله نباید سبب از بین بردن محیط پیرامون شود، چرا که آینده حیات زمین به آن بسته است. پیامدهای تخریب بخش‌های مختلف محیط زیست ازجمله سواحل، کوه‌ها و جنگل‌ها در کشورمان که جزو بکرترین و متنوع‌ترین حیات طبیعی محسوب می‌شود، با توسعه بدون توازن و عدمتا غیر اصولی هر روز بیش از گذشته نمایان می‌شود.
آثار مخرب ساخت اسکله‌ها و موج‌شکن‌های متعدد در سواحل جنوب کشور و خصوصا استان هرمزگان یکی از عمده معضلاتی است که این روزها با آن روبرو هستیم، در حالی که هیچ گونه فناوری از جمله استفاده از شمع و عرضه برای کاهش اثرات آن به کار گرفته نشده است.
برچسب ها: بندرگاه خمیر
ارسال نظرات
آخرین اخبار