۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

تنکابن؛ مرکزتولید انبوه قزل آلای عاری از بیماری خاص

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خبر داد: در فاز دوم طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF این نوع ماهی ها در تنکابن و با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی در حجم انبوه تولید خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۸۷۸
تنکابن؛ مرکزتولید انبوه قزل آلای عاری از بیماری خاص
محمد پورکاظمی، در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ملی کشور وارد مرحله اجرایی شد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: این پروژه تحقیقاتی ملی با اعتبار 60 میلیارد ریال انجام خواهد شد که 30 میلیارد ریال آن از محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده است.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین 15 میلیارد ریال این پروژه ملی مشارکتی از محل اعتبارات استانداری مازندران و 15 میلیارد ریال دیگر نیز از محل اعتبارات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تامین شده است که امید می رود با تامین اعتبارات لازم این پروژه با سرعت اجرایی شود.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: همچنین سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی نیز پشتیبانی طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF را عهده دار خواهد بود تا این پروژه با موفقیت کامل به سرانجام رسد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه قرداد اجرایی شدن این طرح کلان دو ماه پیش در شهرستان آمل به امضا رسیده است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته ظرف دو سال آینده این پروژه باید به طور کامل به اتمام رسد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: عملاً هم اکنون فاز اجرایی این پروژه شامال تهیه نقشه ها و تشکیل گروه تحقیقاتی آغاز شده است.
پورکاظمی عنوان کرد: طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF متناسب با تکنولوژی های روز دنیا انجام خواهد شد.
وی گفت: با اجرای این طرح و نهایی شدن نتایج آن دیگر از واردات تخم های ماهی قزال آلای لقاح یافته به کشور بی نیاز خواهیم شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: واردات بی رویه تخم چشم زده، هم اکنون صنعت پرورش ماهی قزل آلا را با تهدید جدی انتشار انواع بیماری ها مواجه کرده است و از سوی دیگر باعث می شود سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور خارج شود.
وی اذعان داشت: همچنین موفقیت در این پروژه کلان باعث خواهد شد تا بتوانیم با اصلاح نژاد از ورود بیماریهای مهلک به استخرهای پرورشی کشور جلوگیری کنیم.
به گفته این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در این پروژه از میان پنج هزار مولد، 500 جفت لارو ماهی قزل آلا بر اساس اصول ژنتیکی به عنوان پایلوت برگزیده می شوند.
پورکاظمی تاکید کرد: این پروژه در نهایت منجر به تولید بچه ماهی هایی خواهد شد که از هر گونه بیماری ویرسی مبرا باشند.
رئیس موسسه علوم تحقیقاتی کشور در ادامه گفته های خود خاطرنشان ساخت : در نهایت طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF در نهایت منجر به این خواهد شد که کشورمان از نظر تولید ماهی قزل آلا کاملاً خودکفا شود.
وی یادآور شد: با زیرساختهایی که با مشارکت بخش خصوصی در تنکابن در حال ایجاد است در فاز دوم این پروژه به سمت تولید قزل آلای مقاوم در مقابله هر گونه بیماری در حجم انبوه اقدام خواهد شد. 
وی تاکید کرد: سیاست ما بر این است که سازمان های دولتی نباید نسبت به تولید و فروش بچه ماهی اقدام کنند و باید این امور به صورت صددرصدی توسط بخش خصوصی انجام شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور عنوان کرد: بنابراین ما می توانیم با انجام پروژه های تحقیقاتی، سرمایه گذاران بخش خصوصی را با آخرین دستاوردهای روز دنیا در امر پرورش آشنا و تولید را همراه با این اطلاعات با ارزش به آنها واگذار کنیم.
به گفته وی، طرح کلان فناوری ماهی قزل آلای عاری از بیماری خاص SPF با هدف تولید پایدار آبزی پروری و افزایش اشتغالزایی انجام شده است.
برچسب ها: قزل آلا
ارسال نظرات
آخرین اخبار