۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲

آبان ماه؛ آغاز هفتمین فصل کاوش در خلیج گرگان

هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در خشکی و خلیج گرگان در آبان ماه سال جاری به مدت یک ماه انجام خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۵۶۶
آبان ماه؛ آغاز هفتمین فصل کاوش در خلیج گرگان

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای آغاز هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان و خلیج گرگان در سال جاری هستیم.
ابراهیم کریمی تصریح کرد: درخواست انجام هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان برای اخذ مجوزهای لازم به پژوهشکده باستان شناسی ارسال شده است.
این مقام مسئول در استان گلستان تاکید کرد: به این منظور به طور مرتب مکاتبات با پژوهشکده باستان شناسی انجام می شود.
وی همچنین از انجام مقدمات لازم اخذ ویزا برای ورود باستان شناسان اسکاتلندی به منظور انجام کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان در خشکی و آب خبر داد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگیِ،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اذعان داشت: بر اساس تفاهم نامه مشترکی که ما بین پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با دانشگاه ایدینبورگ اسکاتلند منعقد شده، تیم باستان شناسی این دانشگاه قرار است در انجام برخی کاوشهای باستان شناسی با ایران همکاری داشته باشند.
به گفته وی، این تیم باستان شناسی طی فصول مختلف کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان تیم ایرانی را همراهی کرده اند.
کریمی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته همچون سال گذشته دکتر جبرئیل نوکنده به عنوان سرپرست تیم کاوش ایرانی خواهند بود.
وی در ادامه  بیان کرد: در صورت اخذ ویزای مورد نیاز برای ورود باستان شناسان خارجی به کشور، پیش بینی می شود آبان ماه امسال شاهد آغاز هفتمین فصل کاوش های باستان شناسی باشیم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: این فصل از کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان حداقل یک ماه به طول خواهد انجامید.
این مقام مسئول در استان گلستان اذعان داشت: کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان سال گذشته با حضور 20 پژوهشگر ازایران، آلمان، ایتالیا و روسیه از پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان، دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و دانشگاه وینچستر بریتانیا ،موسسه باستان شناسی آلمان و دانشگاه آکس مارسی فرانسه انجام شده بود.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: نتایج ششمین فصل کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان در همایش باستان شناسی کشور اعلام شد.
وی یادآور شد: امسال نیز کاوشهای باستان شناسی در خلیج گرگان توسط باستان شناسان زیرآب متخصص انجام خواهد شد تا به این ترتیب اطلاعات جامعی در خصوص آثار به جا مانده از دیوار در زیرآب به دست آید.
این مقام مسئول در استان گلستان متذکر شد: طی کاوشهای باستان شناسی زیرآب که سال گذشته انجام شد، بقایای قلعه ای در خیلج گرگان کشف شد.
به گفته کریمی، کشف ظروف سفالی شکسته در محل قلعه به باستان شناسان اثبات کرد که سازه کشف شده بقایای دیوار گرگان یا تمیشه نیست بلکه بقایای قلعه تاریخی بوده که زندگی در آن جریان داشته است.
وی گفت: همچنین طی کاوشهای باستان شناسی زیرآب انجام شده در سال گذشته در خلیج گرگان، آجرهایی متعلق به دیوار گرگان و نیز آجرهایی متعلق به دیوار تمیشه کشف شد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان بیان کرد: کشف این آجرها این احتمال را برای تیم باستان شناسی به وجود آورد که دیوار گرگان و دیوار تمیشه در منطقه ای که هم اکنون در خلیج گرگان واقع شده، به یکدیگر متصل شده بوده است که اثبات دقیق این امر به بررسی های بیشتری نیاز دارد که در فصول آینده انجام خواهد شد.
وی در خاتمه تاکید کرد: به منظور انجام هفتمین فصل کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان، مبلغ 200 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.

برچسب ها: خلیج گرگان
ارسال نظرات
آخرین اخبار