۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

برکه های قشم ساماندهی می شوند

مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم، از ساماندهی برکه های قشم با هدف برپا ماندن آنها، حفظ فرهنگ بومی و ایجاد جاذبه های گردشگری خبر داد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۴۸۰
برکه های قشم ساماندهی می شوند
به گزارش مانا،عبدالرضا دشتی زاده ضمن اعلام این خبر، بیان کرد: بسیاری از آب انبارهای کهن قشم که در گویش بومی جزیره برکه نامیده می شوند، به حال خود رها شده و در خطر تخریب قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: برخی از این برکه ها واقع در روستاهای تمگز، ریگو و باسعیدو بازسازی شده و مرمت سایر این سازه ها نیز در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد.
دشتی زاده اظهار کرد: در ساماندهی این برکه ها از جامعه محلی استفاده می شود تا هم چرخ اقتصاد روستایی به حرکت درآید و هم احساس تعهد و مسئولیت مردم نسبت به حفظ آثار تاریخی افزایش یابد.
وی با تاکید بر اهمیت سازه های آبی در جزیره قشم، اضافه کرد: برکه ها و سایر سازه های آبی در طول تاریخ نقش پررنگی در زندگی روزانه مردم جزیره داشته اند و هم اکنون نیز ارزش خود را از دست نداده اند.
دشتی زاده ادامه داد: حتی پس از لوله کشی آب در روستاها می توان از این برکه ها برای رونق کشاورزی و گردشگری جزیره استفاده کرد.
مدیر میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم گفت: ایجاد فضای سبز، استراحتگاه و... در اطراف برکه ها یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام است، تا محل تفرج و استراحت برای گردشگران به وجود آید.
به گفته دشتی زاده لایروبی اساسی آب انبارها، مرمت قسمتهای فرسوده، پاکسازی حوضچه ورودی آب انبار از دیگر اقدامات این اداره برای احیای برکه هاست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار