روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

خروج 60 شناور از کارون 120 میلیارد تومان هزینه دارد/ بانک ها اعتماد زیادی به بخش خصوصی ندارند

متاسفانه بانک ها اعتماد زیادی به بخش های خصوصی ندارند. مشکل طولانی شدن زمان ساخت کشتی به دلیل وثیقه گذاری بخش خصوصی است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۳۶۱
خروج 60 شناور از کارون 120 میلیارد تومان هزینه دارد/ بانک ها اعتماد زیادی به بخش خصوصی ندارند
مشاورعالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور خصوصی سازی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه مناقصه خروج 42 فروند شناور از آبهای اروند در دست انجام است گفت: تا کنون حدود 60 فروند شناور از کارون و اروند خارج شده است و امیدواریم با برنامه ریزی و کمک منطقه آزاد اروند بتوانیم 60 فروند مغروقه موجود در این رودخانه را نیز خارج سازی کنیم.
عبدالکریم رزازان افزود: در حال حاضر این خارج سازی ها از محل منابع سازمان انجام می شود اما با توجه به محدود بودن منابع سازمان به دنبال توجیه اقتصادی و فنی هستیم تا این کار توسط بخش خصوصی انجام شود.
وی تاکید کرد: تاکنون حدود 60 تا 70 میلیارد تومان برای خارج سازی مغروقه ها سرمایه گذاری شده و برای خروج سایر مغروقه ها از اروند به بیش از 120 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.
وی گفت: خروج شناورهای مغروقه از بوشهر و بندرعباس به خوبی در حال انجام است .
لزوم ایجاد جذابیت برای بخش های خصوصی در دریای خزر
رزازان ادامه داد: طی پنج سال گذشته در بخش مسافری حدود دو هزار صندلی استاندارد وارد شده و حدود 100 فروند شناور فرسوده نیز خارج سازی شده است. همچنین امسال از محل تسهیلات وجوه اداره شده بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به مطالعات و برنامه ریزی های در دست انجام برای انتخاب و طراحی شناور مسافربری در دریای خزر افزود: توجیه اقتصادی شناورهای مسافربری در دریای خزر بسیار مهم است و اگر بتوانیم زیرساخت ها را آماده کنیم جذابیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد.
رزازان گفت: اگر چه مسافرت های دریایی در دریای خزر تا حدودی مشکل است اما همانطور که در تمام دنیا گردشگری دریایی در شرایط سخت هم انجام می شود در دریای خزر هم این امکان وجود دارد ضمن اینکه حدود 200روز امکان گردشگری دریایی به راحتی وجود دارد. حتی می توان شرایط تفریحات سالم دریایی را در سواحل و با ایجاد حوضچه های آرامش فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که کشورهای آسیای میانه و مرکزی ترددهای مسافری دریایی را انجام می دهند ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم مشروط بر اینکه برای بخش های خصوصی فعال جذابیت ایجاد کنیم در غیر این صورت این فعالیت توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
80 درصد پروژه های وجوه اداره شده به نتیجه رسیده است
رزازان با اشاره به فعالیت کمیته وجوه اداره شده در بخش های سرمایه گذاری بنادر، لجستیک و پشتیبانی و حمل و نقل تجاری افزود: به منظور افزایش سهم حمل و نقل در دریای خزر از محل وجوه اداره شده تسهیلات جهت خرید کشتی برای حمل و نقل تجاری و نفتی پرداخت خواهد شد.
مشاور عالی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور خصوصی سازی گفت: طی یک دهه گذشته با کمک بانک ها حدود 600 میلیارد تومان از طریق وجوه اداره شده تخصیص داده شده که حدود 80 درصد پروژه ها به نتیجه رسیده است و 20 درصد دیگر نیز تا پایان سال و 6 ماه اول سال آینده به نتیجه خواهد رسید.
وی با اشاره به مشکلات موجود با بانک ها گفت: در وثیقه گذاری برای بخش خصوصی مشکلات بسیاری وجود دارد و بانک ها هنوز نتوانسته اند خود را با این موضوع تطبیق دهند. این وثیقه گذاری در زمان ساخت بسیار سنگین است اما در دوره بازپرداخت کشتی به عنوان وثیقه پذیرفته می شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه بانک ها اعتماد زیادی به بخش های خصوصی ندارند. مشکل طولانی شدن زمان ساخت کشتی به دلیل وثیقه گذاری بخش خصوصی است. 
رزازان با بیان اینکه به دنبال راهکاری برای کوتاه کردن این مدت هستیم گفت: سپرده گذاری های خوبی از محل تسهیلات وجوه اداره شده برای بنادر محروم و کوچک که امکان سرمایه گذاری سنگین در آنها وجود ندارد در دست انجام است تا بخش خصوصی بتواند با گرفتن وام های ارزان این بنادر را فعال کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار