۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

بررسی محیط زیست خلیج فارس در خوریات ماهشهر

به منظور بررسی کیفیت آبهای خلیج فارس در حوزه خوریات ماهشهر امسال مطالعات زمین پزشکی توسط متخصصان محیط زیست دریایی انجام می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۶۱۸۶
بررسی محیط زیست خلیج فارس در خوریات ماهشهر
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور حفاظت از محیط زیست خلیج فارس در حوزه استان خوزستان هر ساله اقداماتی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت می گیرد.
احمد رضا لاهیجان زاده ادامه داد: در همین راستا یک طرح مطالعاتی زمین پزشکی در سواحل ماهشهر توسط کارشناسان و متخصصان محیط زیست دریایی امسال اجرایی خواهد شد.
لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: در این مطالعه کیفیت آب در خوریات منطقه ماهشهر از طریق نمونه برداری از رسوبات منطقه بررسی خواهد شد.
این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان اذعان داشت: به همراه مواد خروجی از پتروشیمی های فعال در ماهشهر موادی وارد آب می شود که باید میزان اثرات آنها را بر آلودگی خلیج فارس مورد بررسی قرار دهیم.
وی یادآور شد: همچنین خاک مناطق ساحلی در ماهشهر از نظر محیط زیستی مورد مطالعه و تحقیق قرار خواهد گرفت.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت: در همین راستا ماهیانی که در این حوزه زیست می کنند نیز بررسی خواهند شد تا مشخص شود ماهیانی که توسط صیادان زیست می شوند آیا حاوی مواد شیمیایی هستند یا خیر.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد مورد بررسی در این تحقیق زیست محیطی از آبهای خلیج فارس، تحقیق در خصوص هوای آن مناطق نیز خواهد بود.
لاهیجان زاده بیان کرد: نمونه ها برای انجام کارهای آزمایشگاهی در زمینه فلزات سنگین به آزمایشگاه هایی مجهز در کانادا و استرالیا ارسال خواهد شد.
وی تصریح کرد: اما آزمایش هیدورکربن روی نمونه های برداشت شده در آزمایشگاه های داخل کشور انجام خواهد شد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان یادآور شد: با اتمام مطالعات و بررسی های آزمایشگاهی، وضعیت آلودگی آبهای خلیج فارس در محدوده بندر ماهشهر که مرکز فعالیت پتروشیمی محسوب می شود، مشخص خواهد شد.
به گفته لاهیجان زاده، بر اساس نتایج آزمایشگاهی برنامه ریزی برای کنترل و کاهش آلودگی ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود از همکاری این اداره کل با سازمان شیلات ایران در خصوص احیای گونه های آبزی در معرض خطر در حوزه آبهای خوزستان خبر داد.
این مقام مسئول در استان خوزستان اذعان داشت: در این راستا همکاری های مشترکی در زمینه تکثیر و رهاسازی گونه های در معرض خطر در آبهای استان صورت خواهد گرفت.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان خاطرنشان ساخت: به دلیل صید بی رویه توسط صیادان غیر مجاز هم اکنون بسیاری از گونه های با ارزش دریایی در معرض انقراض قرار گرفته اند.
وی ادامه داد:بنابراین احیا و بازسازی آنها از طریق تکثیر در مراکز پرورشی و رهاسازی در آبهای استان در دستور کار جدی محیط زیست و شیلات قرار گرفته است.
لاهیجان زاده همچنین با اشاره به اینکه پستانداران دریایی همچون دلفین ها نیز به دلیل حضور انبوه قایق های صیادی و استفاده از روش های صید غیرمجاز به شدت در معرض خطر قرار دارند،گفت: باید هر چه سریعتر سازمان شیلات ایران با روش های صید غیرمجار برخورد قانونی داشته باشد و از فعالیت صیادانی که با این روش ها به صید اقدام می کنند جلوگیری به عمل آورد.
وی اظهار امیدواری کرد: با انجام این اقدامات در آینده نزدیک شاهد احیا و بازسازی آبزیان آبهای خلیج فارس باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار