۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

شرایط را برای بازگشت به بازار بین الملل مهیا کنیم

نائب رئیس اتحادیه مالکان کشتی ایران گفت : ورود دوباره به بازار بین المللی به زبان ،ساده اما در عمل مشکل است از دولت تقاضا داریم تا زمان بازگشت دوباره بازار از صنعت حمل و نقل دریایی حمایت کند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۶۱۸۲
شرایط را برای بازگشت به بازار بین الملل مهیا کنیم
به گزارش خبرنگار مانا علی اکبر صفایی در مجمع عمومی عادی سالیانه اتحادیه مالکان کشتی ایران و انجمن صنفی کارفرمایی مالکان کشتی ایران که عصر دیروز در محل موسسه خدمات رفاهی برگزار شد با ارائه گزارشی از فعالیت سال 94-93 اتحادیه گفت: وضعیت بسیار بد اقتصاد بین المللی اواخر سال 2014 میلادی تغییراتی داشته و شرایط به سمت مثبت شدن در حرکت است اما هنوز با سال های 2008 فاصله داریم و هرگونه تغییر در رشد GDP دنیا تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل دریایی دارد.
وی افزود: بازار فعلی بازار خوبی در بخش فله، نفتی، کانتینری و ...نیست و آنچه در حوزه حمل و نقل دریایی مطرح است رقابت کامل در این حوزه است زیرا سیستم نرخ تعیین کرایه حمل اکثرا به صورت عرضه و تقاضا است و این حوزه به سرمایه گذاری سنگینی احتیاج دارد.
صفایی با اشاره به روزانه بودن هزینه های بهره برداری در صنعت دریایی اظهار داشت: به علت کاهش قیمت نفت سرمایه گذاری سنگین در صنعت آفشور به شدت کاهش یافته است و این کاهش باعث شده تقاضا برای صنایع مرتبط با فراساحل وجود نداشته باشد که این عدم سرمایه گذاری برای مدتی ادامه خواهد داشت.
وی گفت: در حالیکه که درآمدها به شدت کاهش پیدا کرده است اما هزینه ها روز به روز به دلیل قوانین ملی افزایش پیدا می کند.
صفایی یادآورشد: در حال حاضر هنوز با افزایش ظرفیت ناوگان نسبت به تقاضا درانواع مختلف صنعت حمل و نقل روبرو هستیم و همین امر سبب شده نرخ حمل و نقل دریایی، نرخ اجاره کشتی و نرخ فعالیت های وابسته به حمل و نقل دریایی کاهش یابد.همچنین هر لحظه کنوانسیون ها و الزاماتی بر صنایع دریایی گذاشته می شود که برای مالکان هزینه زا است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: سال ها به دلیل تحریم خرید و ساخت کشتی جدید بسیار مشکل و دسترسی به فاینانس های ارزان قیمت نیز بسیار سخت بوده است. قطعا با برداشته شدن تحریم ها باید استانداردهای ناوگان مطابق با کنوانسیون ها باشد.بنابراین می بایست شرایطی مهیا شود تا مشتریان با اطمینان کالای خود را برای حمل در اختیار ما قرار دهند که این مساله باعث جذب بازار می شود.
وی با بیان اینکه بازگشت به بازار بین المللی در زبان ساده اما در عمل مشکل است افزود: باید تلاش کنیم شرایط را برای این بازگشت دوباره مهیا کنیم.
صفایی گفت: تقاضا از دولت این است که پس از تحریم هم تا زمان گرفتن دوباره بازار حمایت ها ادامه داشته باشد این موضوع در قانون برنامه ششم به شدت درحال پیگیری است.
نائب رئیس اتحادیه مالکان کشتی ایران خاطر نشان کرد: صنعت حمل و نقل دریایی در طول دوران تحریم مصداق بارز اقتصاد مقاومتی بود و در شرایطی که هدف آمریکایی ها و اروپایی ها فلج کردن اقتصاد ایران بود، با تلاش های صورت گرفته شرایط برای آنها محقق نشد و ما توانستیم در شرایط بسیار سخت فضای کشور را به خارج باز کنیم.
وی با بیان لزوم حرکت به سمت تولید داخل گفت: تاکنون مالکان از صنایع تولیدی داخل کشور حمایت کرده اند اما با توجه به اینکه سود صنعت حمل ونقل دریایی زیاد نیست تنها انگیزه ای که مالک را برای ساخت کشتی ترغیب می کند فاینانس ارزان قیمت است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 22 میلیون DWT تناژ و بیش از 2500 شناور کنوانسیونی در اختیار مالکان کشتی ایران قرار دارد یادآور شد: پیش از تحریم ها مالکان کشتی ایران با تناژی بین 12 تا 13 میلیون تن در ردیف بیستم دنیا در حمل و نقل دریایی قرار داشتند اما اکنون اگر به رتبه بندی بین المللی بازگردیم قطعا در بین 10 تا 15 کشور برتر دنیا در حوزه مالکان کشتی قرار خواهیم گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران اظهار امیدواری کرد با برداشته شدن تحریم ها اتحادیه مالکان ابتدا یک وجهه منطقه ای و سپس یک وجهه بین المللی پیدا خواهد کرد و شرایط بهتری برای مالکان ایجاد می شود.
وی متعادل سازی قیمت سوخت، معافیت تناژتاکس، معافیت حقوق دریانوردان از مالیات، احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه و آموزش را از جمله موارد در حال پیگری از سوی اتحادیه برشمرد.
در ادامه جلسه گزارش صورت های مالی سال 94-93 توسط امید مرادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مالکان کشتی ایران ارائه شد همچنین علی پورامینی به عنوان بازرس قانونی اتحادیه از سوی اعضاء انتخاب شد.
در این جلسه روزنامه اقتصاد پویا به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار