۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

حفاظت از زیستگاههای حساس تالاب های ساحلی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب عناوین استانداردهای کیفیت آبهای محیطی و خروجی فاضلاب به دریا و آلاینده های موتور شناورها در کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۸۵۶
حفاظت از زیستگاههای حساس تالاب های ساحلی
پروین فرشچی به خبرنگار مانا گفت: تدوین ضوابط، قوانین و مقررات از جمله اهداف معاونت دریایی محیط زیست است ودر این خصوص همکاری در تدوین لایحه حفاظت از تالابهای کشور، همکاری در تدوین لایحه حفاظت از خاک و همکاری در تدوین قانون ارزیابی اثرات محیط زیست صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تصویب راهنمای دیسپرسنت ها در کمیته نظام فنی اجرایی کشور در این راستا صورت گرفته است.
فرشچی همچنین از تصویب عناوین استانداردهای کیفیت آبهای محیطی و خروجی فاضلاب به دریا و آلاینده های موتور شناورها در کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد خبر داد. 
احیا و بازسازی زیستگاه های تخمگذاری لاکپشت های دریایی
وی درادامه سخنان خود در خصوص پروژه های تحقیقاتی و مدیریتی اجرا شده ستادی اذعان داشت: احیا و بازسازی زیستگاه تخمگذاری لاک پشتهای دریایی در سیستان و بلوچستان(با تاکید بر سواحل لیپار، کچو و تنگ) در این راستا انجام شده است.
وی به انجام پروژه های احیا و بازسازی زیستگاه تخمگذاری لاک پشت های دریایی در بوشهر اشاره کرد و گفت:همچنین بررسی پراکنش وفراوانی سیست های گونه های مختلف جلبکی در رسوبات دریای عمان صورت گرفته است.
معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تهیه و تدوین چک لیست گونه های جلبکی عامل کشند سرخ و شکوفایی مضر جلبکی خبر داد.
به گفته فرشچی، مطالعات اکوبیولوژیک و پایش به منظور حفاظت از زیستگاههای حساس تالاب های ساحلی و شناسایی و بررسی تغییرات پراکنش و تراکم جمعیت گونه های جانوری و پوشش گیاهی مناطق ساحلی و غیره به کمک تکنیک های سنجش از دور توسط کارشناسان معاونت دریایی صورت گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، انجام پروژه انتقال مرجان ها، اجرای پروژه سامانه اطلاعات صنایع مستقر در حاشیه دریا در محیط Web GIS و اجرای پروژه بررسی وضعیت موجود محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان را از دیگر پروژه های تحقیقاتی این معاونت اعلام کرد.
وی، همچنین از انجام پروژه تهیه راهنمای بکارگیری انواع کرونومترهای زیستی آلاینده ها در اکوسیستم های خلیج فارس و دریای عمان" خبر داد.
انجام مطالعات در خصوص وضعیت سلامت اکوسیستم های سواحل صخره ای
معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: انجام مطالعات درخصوص وضعیت سلامت اکوسیستم های سواحل صخره ای بر اساس گونه های جلبکهای ماکروسکوپی دریایی نیز جز مهمترین پروژه های تحقیقاتی انجام شده در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود.
وی همچین از چاپ کتابهای"احیا و بازسازی اکولوژیک جنگل های مانگرو.،"راهنمای امداد و نجات پستانداران دریایی در آب های دریای عمان و خلیج فارس" و" راهنمای پایش و حفاظت لاک پشت های دریایی" توسط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
فرشچی تاکید کرد: همچنین کتاب راهنمای محیط زیستی پرورش آبزیان در قفسهای دریایی تدوین شده که هم اکنون این کتاب در دست چاپ است. 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از تهیه وچاپ کتاب اثرات محیط زیستی تاسیسات آب شیرین کن بر اکوسیستم های دریایی به عنوان اثر برگزیده اولین جشنواره کتاب سال محیط زیست خبر داد و گفت: چاپ و نشر این کتاب ها نقش بسزایی در انجام پروژه های تحقیقاتی به منظور حفاظت هر چه بیشتر از محیط زیست آبهای کشور خواهد داشت.
برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار