روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷

صادرات غیر مستقیم آبزیان ایران به چین ممنوع اعلام شد

از سوی دولت چین صادرات غیر مستقیم آبزیان پرورشی اعم از میگو و ماهی به کشور چین ممنوع اعلام شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۸۴۴
صادرات غیر مستقیم آبزیان ایران به چین ممنوع اعلام شد

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی سال های اخیر مهمترین بازار هدف صادرات آبزیان به ویژه میگوی پرورشی کشور چین بوده است.
علی اکبر خدایی، ادامه داد: تا سال گذشته صادرات به کشور چین به صورت غیر مستقیم و از طریق کشور واسطه ویتنام صورت می گرفت چرا که صادرکنندگان ایران مجوز صادرات مستقیم به چین را ندارند.
به گفته خدایی، صادرات مستقیم به چین مستلزم اخذ مجوزهای بهداشتی است که این امر تاکنون در کشور ما صورت نگرفته است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران خاطرنشان کرد:صادرات مستقیم آبزیان پرورشی به چین نیازمند امضای تفاهم نامه دامپزشکی بین دو کشور است.
وی تصریح کرد: بر اساس اعلام دولت چین از امسال صادرات آبزیان به چین باید بدون واسطه و به طور مستقیم صورت گیرد.
خدایی گفت: اگر نتوانیم هر چه سریعتر مجوزهای لازم برای صادرات را کسب کنیم امسال مهمترین بازار هدف صادرات آبزیان را از دست خواهیم داد.
وی یادآور شد: به این منظور سفارت ایران در پکن باید هر چه سریعتر پیگیریهای لازم برای انعقاد تفاهم نامه دامپزشکی را انجام دهد.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران متذکر شد: این تفاهم نامه توسط دامپزشکی ایران تهیه شده و فقط باید به تایید طرف چینی برسد.
وی یادآور شد: همچنین یکی دیگر ازمهمترین دلایل اینکه صادرات آبزیان ایرانی به چین از طریق کشور واسطه ویتنام صورت می گرفت این بود که تعرفه صادرات مستقیم به چین بسیار بالاتر از ویتنام بود.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران از انجام مذاکرات اتحادیه با سفیر ایران در پکن برای رفع هر چه سریعتر این مشکل خبر داد.
خدایی خاطرنشان کرد: البته صادرات ماهیان غیر پرورشی که شامل ماهیان ماکول و غیرماکول صید شده در آبهای عمان و خلیج فارس است مشکلی برای صادرات مستقیم به چین ندارد اما باید با صادرات مستقیم تعرفه بسیاربالایی را پرداخت کنند.
وی اذعان داشت: از آنجا که ممکن است آبزیان پرورشی ناقل بیماری برای گونه هایی که در چین پرورش داده می شوند، باشند؛ لذا صادرات این گونه ماهیان به چین بدون تایید دامپزشکی چین مقدور نیست.
این مقام مسئول در اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با همکاری دولت هر چه سریعتر موانع پیش آمده بر سر راه صادرات میگو به چین را برطرف کنیم.
وی یادآور شد: سال گذشته بخش اعظم میگوی پرورشی ایران به کشور چین صادر شده بود که در صورت عدم رفع این مشکل امسال نخواهیم توانست میگوی پرورشی رابه چین صادر کنیم.
به گفته خدایی، بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه های پرورش دهندگان میگوی استان های هرمزگان،سیستان و بلوچستان، خوزستان، گلستان و بوشهر در خصوص میزان ذخیره سازی لارو در استخرهای پرورشی این استانها پیش بینی میشود امسال حدود 20 هزار تن میگوی پرورشی در این استان های ساحلی تولید شود.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته 22 هزار تن میگوی پرورشی در کشور تولید شده بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار