۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

تالاب هامون و مراتع آن در آتش سوخت

با وجود اینکه محیط زیست سیستان‌وبلوچستان چند روز پیش ادعا و اصرار کرد دو بخش از تالاب هامون در حوزه «لورگ‌باغ» و «کوه‌خواجه» به واسطه سیلاب بی‌سابقه آبگیری شده است، آتش گسترده بخشی از مراتع تالابِ خشک هامون را در "لورگ‌باغ" سوزاند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۵۵۷۹۲
تالاب هامون و مراتع آن در آتش سوخت

به گزارش مانا ، این آتش حوالی ظهر دیروز در حوزه «لورگ‌باغ» -که بخشی از تالاب هامون صابوری است- اتفاق افتاده است.
محمدحسن دهمرده، فرماندارشهرستان نیمروز گفت: در این آتش سوزی بالای 10 تا 20 هکتار از جنگل‌زار و پوشش گیاهی تالاب هامون سوخته است.
وی با بیان اینکه گرمای هوا دلیل این آتش سوزی نبود است، سهل‌انگاری دامداران منطقه که برای چراندن دام‌های خود در تالاب حاضر بودند را علت اصلی آتش سوزی اعلام کرد و افزود: دامدار و افرادی که در تالاب بودند برای هدفی مشخص آتش روشن می‌کنند که بیکباره جنگل و پوشش گیاهی تالاب آتش می‌گیرد، وقتی این افراد نمی‌توانند آتش را مهار کنند از محل آتش سوزی می‌گریزند.
به گفته شاهدان نبود وسایل اطفاء حریق در منطقه سبب شد آتش‌سوزی ساعت‌ها به طول بیانجامد و در نهایت باکمک اهالی مهار شود، فرماندار نیمروز البته می‌گوید این نخستین آتش سوزی در مراتع تالاب هامون نیست بلکه فقط امسال بین دو تا سه آتش سوزی دیگر نیز در مراتع و جنگلزار‌های هامون اتفاق افتاده است.
نبود امکانات اطفاء حریق آتش را توسعه داد
فرماندار هامون با تایید وقوع آتش‌سوزهای زیاد در تالاب هامون، خواستار تهیه امکانات اطفاء حریق شد و گفت: باید منابع طبیعی امکانات اطفای حریق در اطراف تالاب هامون مستقر کند، چون تنها منطقه‌ای که در تالاب هامون جنگل و پوشش گیاهی دارد، در اطراف شهرستان نیمروز و قسمت هایی از «لورگ‌باغ» است.
دهمرده اضافه کرد: در حوزه لورگ‌باغ 60 هزار هکتار جنگل، بخش‌ قابل توجهی نیزار و بوته‌زار وجود دارد که باید با توجه ویژه از آنها حراست کرد، اگر این بوته زارها را از دست بدهیم، کانون‌های بحران ریزگرد در دریاچه افزایش پیدا کرده و وضعیت طوفان‌های شن در شمال استان بد‌تر از حالا می‌شود.
این مسئول با یادآوری نبود امکانات اطفای حریق در منابع طبیعی حوزه تالاب هامون به ایسنا افزود: اگر دیروز همزمان با آتش سوزی وزش باد هم می‌بود دیگر معلوم نیست چه اتفاقی بر سر هامون و پوشش گیاهی آن می‌افتاد.
وی بیان کرد: رفتن خودروهای آتش‌نشانی چرخ دار به تالاب هامون سخت و دشوار است، باید ادواتی نظیر لودر، گریدر و ماشین‌های راهسازی برای خفه کردن آتش با خاک استفاده شود.
دهمرده از منابع طبیعی خواست امکانات اطفای حریق را به صورت همیشگی در اطراف تلاب هامون مستقر کند زیرا این اقدام برای جلوگیری از خسارت‌های سنگین ناشی از تخریب تالاب ارشمند است، اگر هکتارهای زیادی از جنگزار‌ها و پوشش گیاهی تالاب هامون در آتش بسوزد، امکان ندارد که پوشش طبیعی جایگزینی ایجاد کرد، حتی با هزینه 20 میلیون تومان برای هر هکتار نمی‌توان این پوشش‌های گیاهی طبیعی را احیا کرد.

برچسب ها: هامون آتش سوزی
ارسال نظرات
آخرین اخبار