۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

میراث معنوی خلیج فارس مستند نگاری می شود

از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و با تلاش پژوهشگران تاریخی، میراث معنوی خلیج فارس در قشم طی مدت پنج سال مستندنگاری خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۷۰۸
میراث معنوی خلیج فارس مستند نگاری می شود
معاون میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم به خبرنگار مانا گفت: در جزیره قشم آیین ها و رسوم بسیار زیاد با ارزش متعلق با سالیان دور وجود دارد.
عبدالرضا دشتی زاده، با اشاره به اینکه تاکنون این آیین و رسوم مورد تحقیق و پژوهش قرار نگرفته است، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با بهره گیری از پژوهشگران خبره شرایطی فراهم کنیم تا آیین و رسوم ویژه بومیان قشم که بخش عظیمی از تاریخ خلیج فارس را به نمایش می گذارد، مورد مطالعه قرار دهیم.
معاون میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با توجه به نزدیکی جزیره قشم با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بسیاری از رسوم این مناطق به هم شباهت دارد.
وی گفت: با توجه به قدمت تاریخی جزیره قشم، بدون شک این آداب و رسوم از قشم به این کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس منتقل شده است.
دشتی زاده تاکید کرد: در صورتی که این سنن تاریخی را نتوانیم به نام خود ثبت کنیم، به زودی این کشورهای عربی این آداب و رسوم تاریخی متعلق به قشم و ایران را به نام خود ثبت خواهند کرد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: همچنین ذکر این نکته بسیار مهم است که بدانیم جزیره قشم در آبراهه تنگه هرمز به عنوان محلی برای تردد شناورهای تجاری بسیاری از کشورهای حوزه اقیانوس هند از گذشته تا کنون قرار گرفته است.
وی بیان کرد: همین امر باعث شده تا شاهد حضور بخشی از تمدن هند و آفریقا در میان رسوم مردم جزیره قشم باشیم.
وی یادآور شد:بنابراین ضرورت مطالعه و پژوهش در راستای مستندنگاری میراث معنوی خلیج فارس از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد: در این راستا از پژوهشگران مرتبط با میراث خلیج فارس دعوت به عمل می آوریم تا به منظور تهیه این مستند با ما همکاری لازم را داشته باشند.
دشتی زاده با اشاره به اینکه مستندنگاری میراث معنوی خلیج فارس یک پروژه طولانی مدت است، اظهار داشت: تهیه این مستند حداقل پنج سال به طول خواهد انجامید.
وی یادآور شد: قصد داریم نتایج این مستند نگاری را در قالب یک کتاب ویژه منتشر کنیم تا همگان بتوانند به راحتی با میراث معنوی خلیج فارس در قشم آشنا شوند.
معاون میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه بومیان قشم مردمانی بسیار منحصر به فرد هستند، گفت: مقابله با ناملایمات جوی و تحمل شرایط سخت آب و هوایی نمونه بارزی از ویژگی این مردمان است.
وی گفت: همچنین تاریخ ثابت کرده است که این قوم توانسته اند در دوره های مختلف تاریخ بر استثمارگران و اشغالگران خارجی پیروز شوند.
وی همچنین از مستندنگاری انواع دانش بومیان قشم خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون دانش بومیان قشم به دلیل مدرنیته شدن روبه نابودی رفته و به آن با دیده حقارت نگاه می شود حال آنکه این دانش از ارزش بسیاری زیادی برخوردار است که توجه به آن مورد غفلت واقع شده است.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: دانش بومی مدیریت نگهداری آب، ستاره شناسی، موسیقی، دریانوردی، لنج سازی و کشاورزی از جمله مهمترین مواردی است که با انجام پژوهش های تخصصی مستندنگاری خواهند شد.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که در تمام دانش های بومی قشم، احترام به طبیعت و حفاظت از آن در گام نخست قرار داشته است.
دشتی زاده خاطرنشان کرد: در راستای تهیه این مستندنگاری از اطلاعات جامعه محلی نهایت استفاده را خواهیم کرد.
وی یادآور شد: این پروژه به اعتبارات قابل توجهی نیاز ندارد و فقط سازمان منطقه آزاد قشم اسکان و پذیرایی از پژوهشگران ورودی به جزیره در این راستا را باید تامین کند.
معاون میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات در طول مسیر مستندنگاری میراث معنوی جزیره قشم، چاپ نشریات مکرر از سوی سازمان منطقه آزاد قشم است که امیدواریم این امر مهم تداوم داشته باشد.
برچسب ها: قشم خلیج فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار