۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

چشم انداز حمل فله تا سال 2025

مجله تخصصی دریایی Fair Play گزارش از پیش بینی وضعیت حمل فله تا سال 2025 میلادی ارائه داده است.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۵۳۲۰
چشم انداز حمل فله تا سال 2025
به گزارش گروه بین الملل مانا، همانند سایر عرصه های حمل و نقل دریایی، حمل و نقل فله نیز افزایش حجم بخصوص در حوزه کشورهای در حال توسعه را تجربه کردند.
براساس این گزارش، رشد واردات و صادرات، افزایش تقاضا برای هندی سایزها و کیپ سایزها را سبب شده است که انتظار می رود تا 10 سال آینده بر قوت خود باقی بماند.
براساس گزارش مجله Fair Play همگام با افزایش میزان تجارت جهانی، بخش عرضه یا همان ورود کشتی ها نیز رشد صعودی خواهد داشت.
در همین راستا کشورهای چین، ژاپن و هند در صدر کشورهای واردکننده در ده سال آتی جای خواهند گرفت و کشورهایی نظیر استرالیا، اندونزی و کشورهای آمریکای لاتین از جمله بزرگ‌ترین تأمین کنندگاه دنیا محسوب می شوند.
کشتیرانی های بزرگ فله نیز تمرکز خود را بر روی فله برهای بزرگ حمل سنگ آهن، زغالسنگ، غلات خواهند گذاشت و کشتی های کوچک‌تر نیز حمل کالاهای عمومی از جمله مواد خام تا استیل را برعهده دارند.
با اهمیت روزافزون افزایش بهره وری مصرف سوخت، در سال های آتی، فله برهای بزرگ تجارت فله دنیا را در دست خواهند گرفت بطوریکه هندسایزها بدلیل سایز بزرگ تر در حمل و نقل فله تا سال 2025 نقش اصلی در حمل و نقل فله ایفا خواهند کرد.
رشد سریع کشورهای در حال توسعه بکارگیری هند ماکس و سوپراماکس های بزرگ تری را طلب می کند. اما به هرحال پیش بینی انجام شده حاکی از کاهش شمار هندی ماکس ها به میزان 16 درصد تا سال 2025 است. ناوگان فله برهای کوچک تر نیز تا سال 2025 جایگزین فله برهای بزرگ می شوند.
این گزارش در ادامه افزود: ناوگان کیپ سایزها هم اکنون در سن متوسط به سر می برند و افزایش شمار سفارشات این نوع کشتی ها منجر به بازنشسته شدن میزان کمی از کیپ سایزها تا سال 2020 می شود. به هرحال کیپ سایزها پس از آن با سرعت زیادی به دست اوراق سپرده می شوند.
متوسط سن فله برها از هشت سال و نیم در سال 2014 به هفت سال در سال 2017 کاهش می یابد.
از سوی دیگر اجرایی شدن قوانین مبنی بر کاهش سولفور تولیدی، فله برهای با سن بالاتر را به کشتی های پر هزینه برای کشتیرانی ها بدل می کند که خود منجر به فرستادن تعداد بیشتری فله بر به اوراق می شود.
حمل و نقل فله در انتظار کشور هند
رشد اقتصادی کشور چین در سال 2001 تاثیر بسزایی در رونق حمل و نقل جهانی فله داشت، انتظار می رود برنامه های گسترش کشور هند نیز به بازار فله جان دوباره دهد.
پاناماکس ها با قابلیت حمل کالاهای متفاوت در دهه آینده نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
 
 
 
 
پیش بینی میزان اوراق و ورود کشتی های جدید به ناوگان نامبرده حاکی از افزایش درآمد برای فعالان در این عرصه را دارد.
این گزارش در پایان افزود: تعداد فعلی 12 هزار فله بر به 19 هزار فروند فله بر در سال 2025 خواهد رسید که در مقایسه با افزایش آن از 3.16 میلیارد تن به 5.24 میلیارد تن در سال 2025، خبرهای خوبی را برای کشتیرانی ها دارد.
برچسب ها: حمل و نقل فله
ارسال نظرات
آخرین اخبار