۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

صید تن ماهیان در اقیانوس هند به پایان رسید

مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از اتمام صید تن ماهیان در اقیانوس هند توسط صیادان استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۲۴۶
صید تن ماهیان در اقیانوس هند به پایان رسید

محسنعلی گلشنی، مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران به مانا گفت: صید تن ماهیان در آبهای عمان از پانزدهم شهریور ماه سال گذشته آغاز شده بود.
وی با اشاره به اینکه صید این گونه ماهیان هم اکنون به اتمام رسیده است، اظهار داشت: تمام شناورها برای صید سال 94 آماده سازی خواهند شد.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران یادآور شد: صید تن ماهیان از اواسط شهریور ماه دوباره از سرگرفته خواهد شد.
گلشنی دلیل تعطیلی دو ماهه برای صید تن ماهیان در آبهای عمان را وزش بادهای مونسون اعلام کرد و متذکر شد: وزش این بادها باعث تلاطم امواج شده و امکان دریاروی برای شناورهای صیادی را خواهد گرفت لذا صیادان در این موقع از سال صید را تعطیل می کنند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، هزار فروند شناور مخصوص صید تن ماهیان در استان سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند.
گلشنی اذعان داشت: بر اساس آمار ارائه شده در مجموع صید تن ماهیان از تاریخ پانزدهم شهریورماه سال گذشته تا اوایل مرداد ماه امسال، 214 هزار تن این گونه ماهیان صید شده است.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران عنوان کرد: این در حالی است که سال گذشته در همین مدت مشابه، 182 هزار تن، ماهیان تن صید شده بود.
وی افزایش 18 درصد صید تن ماهیان در سال جاری را افزایش تلاش صیادان برای صید بیشتر عنوان کرد و گفت: تن ماهیان گونه های مهاجر آبزی هستند و نمی توان از میزان ذخایر آنها آمار دقیقی کسب کرد.
وی یادآور شد: هم اکنون 120 کارخانه کنسروسازی تن ماهیان در کشور فعالیت دارند که 70 درصد مواد اولیه این کارخانجات از ماهیان صید شده توسط صیادان استان سیستان و بلوچستان تامین می شود.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اظهار داشت: بخشی از ماهیان صید شده نیز به سایر کشورهای دنیا صادر می شوند.
وی همچنین از صادرات کنسروهای تن ماهیان خبر داد و گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بخش عمده ای از تن ماهیان صید شده را به صورت تازه و غیرکنسروی در بازار داخلی عرضه کنیم.
گلشنی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون 32 کشور جهان در آبهای اقیانوس هند به صورت سالانه به صید تن ماهیان مشغول هستند که این کشورها عمدتاً شامل کشورهای حاشیه اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس هستند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: ایران پس از کشور اندونزی دارای رتبه دوم جهان از نظر میزان صید تن ماهیان اقیانوس هند است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: شناورهای مخصوص صید تن ماهیان از نوع گوشتگیر هستند به این ترتیب که این شناور ها تورهای خود را مانند دیوار به طول یک کیلومتر در دریا نصب می کنند و تن ماهیان هنگام برخورد با این تورها در آن به دام می افتند.
مدیر کل دفتر بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اذعان داشت: در صورتی که سایر انواع آبزیان از جمله لاک پشت ها، دلفین ها و ... در این تورها به دام افتند، صیادان موظف به رها سازی آنها هستند.
گلشنی گفت: صید تن ماهیان در آبهای اقیانوس هند ازتاریخ پانزدهم شهریور ماه با بیش از هزار فروند شناور صیادی از سرگرفته خواهد شد.
وی همچنین از تدوین برنامه جامع صید در آبهای دور توسط سازمان شیلات ایران خبر داد و گفت: قصد داریم با تدوین این برنامه و اجرای آن صیادی در آبهای دور را بیش از پیش توسعه دهیم.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، توسعه صیادی در آبهای دور باعث خواهد شد تا علاوه بر افزایش میزان صید و صادرات آن، اشتغالزایی نیز افزایش یابد.
وی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با تلاش های جامعه صیادی و اجرای برنامه های مدون سازمان شیلات ایران شاهد رونق هر چه بیشتر صید و صیادی در آبهای دور در کنار سایر کشورهای دنیا باشیم.

برچسب ها: صید آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار