۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

تحریم؛ مانع اصلی تقبل بیمه مسئولیت شناورها/ ابلاغ پوشش بیمه مسئولیت شناورها به شرکتهای بیمه

از بین رفتن تحریم ها و به دنبال آن همکاری شرکت های بیمه داخلی با سایر شرکت های بیمه ای در جهان، تمایل شرکتهای بیمه ای نسبت به تقبل بیمه مسئولیت شناورها را افزایش می دهد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۴۵۴۱
تحریم؛ مانع اصلی تقبل بیمه مسئولیت شناورها/ ابلاغ پوشش بیمه مسئولیت شناورها به شرکتهای بیمه

 مدیر بیمه های مهندسی و خاص شرکت بیمه ما در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تا قبل از اعمال تحریم های سیاسی علیه کشور، شرکت های بیمه می توانستند با همکاری سایر شرکت های بیمه در دنیا نسبت به بیمه کردن شناور های بزرگ اقدام کنند اما هم اکنون که به دلیل وجود تحریم امکان همکاری با بسیاری از این شرکت ها وجود ندارد شرایط برای بیمه گرها سخت شده است.
جلال کشور سیما، گفت: هم اکنون نرخ ها و شرایط عمومی جبران خسارت به صورت استاندارد توسط شرکت های بیمه گر در اختیار بیمه گذار قرار نمی گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت اعمال قوانین دریانوردی در اسناد بیمه ای اظهار داشت: در صورتی که تحریم ها برداشته شود و همکاری های شرکت های بیمه داخلی با بیمه گران سایرکشورهای دنیا از سر گرفته شود دوباره شاهد رعایت بیشتر قوانین در اسناد بیمه ای که به بیمه گذار ارائه می شود خواهیم بود.
مدیر بیمه های مهندسی و خاص شرکت بیمه ما در ادامه بیان کرد: در واقع باید شرایطی فراهم شود تا فرهنگ صحیح بیمه از طریق بیمه گر و بیمه گذار اعمال شود تا بیمه نامه ها با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشد.
وی با ابلاغ برنامه جدید پوشش مسئولیت شناورها از سوی بیمه مرکزی به شرکت های بیمه کننده فعال در کشور اشاره کرد و متذکر شد: از سال 89 که "قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی نفتی" از سوی وزارت مسکن و شهرسازی مطرح و مصوب شد، تمایل بیمه گرها برای بیمه کردن مسئولیت شناورها کمتر شده است.
کشور سیما یادآور شد: بر اساس این قانون، تمام کشتی ها، نفتکش ها و شناورها موظفند هنگام ورود به آبها در مقابل خسارات احتمالی ناشی از آلودگی آبها به مواد نفتی بیمه شده باشند.
مدیر بیمه های مهندسی و خاص شرکت بیمه ما افزود: در غیر این صورت لازم است تعهدنامه ای ملی جهت جبران خسارات احتمالی به همراه داشته باشند.
وی ادامه داد: چرا که طبق این مصوبه اگر شناورها منجر به آلودگی های نفتی در دریا شوند، خسارت بسیار زیادی را باید پرداخت کنند و همین امر باعث می شود تا بیمه گرها نسبت به انجام بیمه مسئولیت رغبت چندانی نداشته باشند.
مدیر بیمه های مهندسی و خاص شرکت بیمه ما در ادامه بیان کرد: بیمه مسئولیت شناورها فقط آلودگی های دریا را شامل نمی شود بلکه موارد دیگری نظیر امحای کشتی پس از غرق شدن را نیز در برمی گیرد.
به گفته وی، گاهی شناورها در مسیر خطوط کشتیرانی غرق می شوند که لازم است هر چه سریعتر نسبت به امها آن اقدام شود که این امر نیز مستلزم صرف هزینه های بسیار زیادی است که یک شرکت بیمه نمی تواند به تنهایی از عهده پرداخت آن برآید.
این کارشناس بیمه اضافه کرد: اگر شرایطی فراهم شود تا شرکت های بیمه بتوانند در خصوص بیمه مسئولیت شناورها با هم همکاری داشته باشند تا به این ترتیب خطر ریسک پرداخت غرامت بین آنها تقسیم شود، شرکت های بیمه نسبت به بیمه مسئولیت شناورها نیز اقدام خواهند کرد.
وی یادآور شد: همچنین از بین رفتن تحریم ها و به دنبال آن همکاری شرکت های بیمه داخلی با سایر شرکت های بیمه ای در جهان نیز این شرایط مناسب را فراهم می کند که تمایل شرکتهای بیمه ای نسبت به تقبل بیمه مسئولیت شناورها افزایش یابد.
مدیر بیمه های مهندسی و خاص شرکت بیمه ما خاطرنشان کرد: در مجموع ایجاد تمایل در بین شرکت های بیمه برای تقبل بیمه مسئولیت شناورها مستلزم فراهم شدن شرایط مناسب در همکاریهای جهانی و از سوی دیگر اعمال استانداردها و قوانین دریانوردی در شناورها ست.

برچسب ها: بیمه شناورها
ارسال نظرات
آخرین اخبار