رکوردشکنی تاریخی حمل کانتینر در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

رکوردشکنی تاریخی حمل کانتینر در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

رئیس هیئت مدیره شرکت کشتیرانی حمل و نقل کانتینری در ضیافت افطار شرکت حمل و نقل کانتینری با شرکای تجاری گفت: با وجود فشار‌های تحریمی رکورد حمل کانتینر را در تاریخ فعالیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شکستیم.
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
حمایت آمریکا از کشتی‌سازی با تحمیل هزینه بر خطوط کشتیرانی سایر کشور‌ها

حمایت آمریکا از کشتی‌سازی با تحمیل هزینه بر خطوط کشتیرانی سایر کشور‌ها

آمریکا خود را آماده می‌کند تا با تحمیل هزینه‌های پهلوگیری در بنادر خود برای کشتی‌های ساخت چین یا با پرچم چین از صنعت کشتی سازی و کشتیرانی حمایت کند. این موضوع انتقاد برخی مدیران خطوط کشتیرانی مانند COSCO چین، MSC سوئیس، Maersk دانمارک و Evergreen Marine تایوان را برانگیخته است.
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۸
سود خالص گروه کشتیرانی ۱۰۸ درصد رشد کرد
علیرغم تحریم‌های اتحادیه اروپا؛

سود خالص گروه کشتیرانی ۱۰۸ درصد رشد کرد

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد (حکشتی) در بازار سرمایه، در ۶ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۳ موفق به کسب سود خالص ۱۱,۷۴۳ میلیارد تومانی شد.
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای کشور‌های «محاصره در خاک»
یک فعال صنعت لجستیک و حمل و نقل مطرح کرد:

فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری برای کشور‌های «محاصره در خاک»

یک فعال صنعت لجستیک و حمل‌و‌قل گفت: در راستای توسعه بنادر ایران باید زمینه سرمایه‌گذاری کشور‌های «محاصره در خاک» را فراهم کنیم.
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
آبراهه‌های کلیدی جهان تحت کنترل چین

آبراهه‌های کلیدی جهان تحت کنترل چین

چین می‌خواهد کنترل آبراهه‌های کلیدی را به دست بگیرد تا تجارت جهانی را کنترل و برای به چالش کشیدن آمریکا به استیلای نظامی دست پیدا کند. پاناما از نظر فنی مالک کانال پاناما‌ست، اما چین در دو سمت این کانال بنادر خود را مدیریت می‌کند. این امر به پکن اجازه می‌دهد کنترل خود را با استفاده از زیرساخت‌های دوگانه به سطح نظامی برساند و عملاً در موقعیتی قرار بگیرد که دسترسی به این آبراهه حیاتی را به‌ویژه برای آمریکا ممنوع کند. چین در حال حاضر دومین مشتری بزرگ این کانال است و فقط آمریکا را در مقابل خود می‌بیند. برخی بر این باورند که نفوذ پکن تا اینجا باعث افزایش نامتناسب هزینه‌های ترانزیت آمریکا شده و این مسئله سیاست بی‌طرفی پاناما را -‌براساس معاهده ۱۹۷۸ با آمریکا- نقض می‌کند.
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
آفریقا در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ کشتیرانی جهانی

آفریقا در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ کشتیرانی جهانی

انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ به سمت قاره آفریقا عاملی بود که کشور‌های غرب آفریقا به استعداد‌های بالقوه و بالفعل بنادر خود پی برده و خطوط کشتیرانی هم با ویژگی‌های این کشور‌ها بیشتر آشنا شوند. در این راستا کشور‌های این قاره با جمعیت ۱.۵ میلیارد نفری در حال تبدیل شدن به قطب کشتیرانی جهانی هستند.
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
تصمیم خط کشتیرانی فرانسه برای متحول کردن اقتصاد دریایی آمریکا با ۲۰ میلیارد دلار

تصمیم خط کشتیرانی فرانسه برای متحول کردن اقتصاد دریایی آمریکا با ۲۰ میلیارد دلار

خط کشتیرانی گروه CMA CGM فرانسه با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری قصد دارد با کمک و حمایت از زنجیرۀ تأمین داخلی آمریکا طی چهار سال آینده اقتصاد دریایی این کشور را متحول کند.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
آیا تعرفه‌های آمریکا تجارت جهانی کشاورزی را زیر و رو می‌کند؟

آیا تعرفه‌های آمریکا تجارت جهانی کشاورزی را زیر و رو می‌کند؟

تعرفه‌های جدید چین بر کالا‌های کشاورزی آمریکا، جریان‌های تجارت جهانی را دچار تغییر کرده و بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی جهان را وادار می‌کند تا گوشت، لبنیات و غلات بیشتری را از کشور‌های آمریکای جنوبی، اروپا و اقیانوس آرام تأمین کند.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸
نداشتن روابط بانکی و سوخت مناسب، مهمترین موانع پیشِ‌روی صنعت بانکرینگ
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌ کنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:

نداشتن روابط بانکی و سوخت مناسب، مهمترین موانع پیشِ‌روی صنعت بانکرینگ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر‌ کنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: نداشتن روابط بانکی و سوخت مناسب مهمترین موانع پیشِ روی صنعت بانکرینگ هستند.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
چشم‌انداز تجارت ایران با اوراسیا زیر سایه ضعف زیرساخت‌ها

چشم‌انداز تجارت ایران با اوراسیا زیر سایه ضعف زیرساخت‌ها

در حالی ظرفیت تجارت ایران با روسیه در گام نخست حدود ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است که اکنون کمتر از سه میلیارد دلار آن محقق و ضعف زیرساخت‌ها و قوانین دست و پاگیر مانع توسعه تجارت این منطقه شده است.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
خداحافظی حمل‌ونقل کانتینری جهان با حباب نرخ ها

خداحافظی حمل‌ونقل کانتینری جهان با حباب نرخ ها

در شرایطی که پس از حل بحران دریای سرخ شرکت‌های کشتیرانی با ترس از رکود اقتصادی و از دست دادن اعتماد مصرف‌کنندگان، بخشی از ظرفیت خدمات را محدود می‌کنند، افزایش ظرفیت‌ها بدون وقفه با تحویل کشتی‌های جدید ادامه دارد و باکاهش تقاضا، نرخ‌ها‌ی حمل کانتینر در خطوط اصلی تجاری به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. به گفتۀ تحلیلگران و دست اندر‌کاران با پایین آمدن نرخ حمل کانتینر در هفته‌های گذشته به نظر می‌رسد حباب نرخ‌ها در حمل‌ونقل کانتینری تَرَک برداشته است. در صورت تداوم این وضعیت، حمل‌ونقل کانتینری باید با حباب نرخ‌ها خداحافظی کند.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵

تنگه مالاکا کجاست و چرا در طرح ترامپ علیه نفتکش‌های ایران از هرمز مهمتر است؟!

اهمیت جغرافیایی تنگه مالاکا: این کوتاه‌ترین مسیر دریایی بین تأمین‌کنندگان نفت و گاز طبیعی خاورمیانه و بازار‌های در حال رشد شرق و جنوب شرق آسیا است که بیش از یک‌سوم کوتاه‌تر از نزدیک‌ترین گزینه جایگزین خود است. طول این تنگه ۹۰۰ کیلومتر است و در باریک‌ترین نقطه خود، که به نام «فیلیپ پوینت» شناخته می‌شود، عرض آن به ۲.۸ کیلومتر می‌رسد. این تنگه سریع‌ترین کانال کشتیرانی بین اقیانوس‌های هند و آرام است.
شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۸
پیشرفت کربن زدایی در صنعت کشتیرانی از دید تحلیلگران لویدز ریجستر

پیشرفت کربن زدایی در صنعت کشتیرانی از دید تحلیلگران لویدز ریجستر

صنعت دریانوردی در بهسازی موتور‌های کشتی و سفارش کشتی‌های جدید با سوخت‌های جایگزین به خصوص LNG به پیشرفت‌های مناسب و قابل قبولی در کربن زدایی دست یافته است، اما باید انگیزه‌های لازم جهت به‌کارگیری سوخت‌های سبز بیشتر شود.
جمعه ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
نگرانی وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان آمریکایی از اعمال تعرفه‌های جدید

نگرانی وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان آمریکایی از اعمال تعرفه‌های جدید

اعلام تعرفه‌های جدید از سوی آمریکا بر کالا‌های وارداتی به این کشور و عکس‌العمل کشور‌هایی مانند چین، کانادا و مکزیک نسبت به این حرکت اخیر ترامپ موجی از نگرانی، بیم و هراس را در بین صادرکنندگان و واردکنندگان به‌وجود آورده و کارشناسان و تحلیلگران از آن به عنوان شوک و زلزله‌ای یاد می‌کنند که تجارت دریایی را وارد حالت بحر انی می‌کند. این موضوع باعث چالش در داخل آمریکا شده و به دغدغه اصلی وارد‌کنندگان آمریکایی نیز تبدیل شده است.
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰
۶