هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

طرح انتقال و پمپاژ آب خزر به خلیج گرگان اجرا می‌شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به منظور تداوم طرح احیای خیلج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله، طرح انتقال و پمپاژ آب دریای خزر به خلیج گرگان اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۸۳۹۹

طرح انتقال و پمپاژ آب خزر به خلیج گرگان اجرا می‌شود

علی سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت پروژه نجات بخشی خیلج گرگان، به افزایش سه هزار هکتاری سطح آب این خلیج طی عملیات نجات بخشی اشاره کرد و گفت: نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی به دریای خزر، امکان تردد شناورها، کاهش شوری آب و رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگرد‌ها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: لایروبی کانال آشوراده علاوه بر تبادل آبی بین خلیج گرگان و دریای خزر سرعت خشکی این پهنه آبی را کاهش داده، همچنین کاهش شوری بیش از حد، کاهش سطح تبخیر در فصول گرم سال و تسهیل تردد شناور‌های سبک بین خلیج گرگان و دریای خزر از دیگر فواید اجرای پروژه لایروبی بوده است.

وی در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، تردد در مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی برقرار شده و شناور‌های سبک می‌توانند به راحتی در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

به گفته سلاجقه، این امر باعث شده است تا مردم روستا‌هایی که به دلیل خشکی منطقه مجبور به مهاجرت شده بودند به منطقه زیستی خود بازگردند و زندگی جدیدی را از سرگیرند.

سلاجقه با بیان اینکه به منظور ادامه پروژه نجات بخشی خلیج گرگان و تالاب بین المللی میانکاله سه سناریو تعریف و در دستور کار قرار گرفته است، اذعان داشت: یکی اینکه ورود آب دریای خزر با شیب مناسب به سمت خلیج گرگان ادامه یابد و دوم اینکه در صورت نزولی بودن کاهش سطح تراز دریای خزر، شرایطی فراهم شود که اجازه ندهیم سطح خلیج گرگان و تالاب میانکاله کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: سناریو سوم که در قالب طرج جامع احیای میانکاله دیده شده است، بحث استفاده از ظرفیت‌های سرزمینی است که شامل عملیات آبخیزداری در بالادست و طرح انتقال و پمپاژ آب دریای خزر به خلیج گرگان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار