هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

واردات ۱۴ هزار تُن ماهی تون طی سال جاری/ کاهش قیمت کنسرو ماهی تون با معافیت مالیات بر ارزش افزوده

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه مهمترین راهکار ارائه شده در راستای کاهش قیمت کنسرو ماهی تون، معافیت از مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: در این خصوص با وزارتخانه‌های بهداشت و اقتصاد مکاتباتی انجام شده است.
کد خبر: ۹۸۰۲۳

وارات ۱۴ هزار تُن ماهی تون طی سال جاری/ کاهش قیمت کنسرو ماهی تون با معافیت مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش خبرنگار مانا؛ عباس مختاری در نشست خبری «همایش ماهیگیری مسئولانه با تأکید بر زنجیرۀ ارزش تون ماهیان» با اشاره  به اینکه طی سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار تُن انواع تون ماهیان صید شده است، گفت: بر‌اساس اعلام فائو ۷ درصد صید تُن ماهیان در جهان توسط صیادان ایرانی انجام می‌شود که از نظر وزنی ۷ درصد جهانی و از نظر ارزش ۸ درصد صید جهانی است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: ایران جایگاه نخست صید ماهیان تُن در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم در کل اقیانوس هند را از حیث صید تون ماهیان دارا است.

وی با اشاره به اینکه تون ماهیان در کشور ما به صورت کنسرو عمل‌آوری و مصرف می‌شود، اظهار داشت: در کشور بیش از ۱۳۶ واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۷۸۳ میلیون قوطی کنسرو ماهی دارا هستیم.  

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، سرانه سالانه مصرف تون ماهی در ایران را یک کیلوگرم عنوان کرد و گفت: ارزش ماهیان تون در دنیا به دلیل اینکه در حال انقراض هستند، بسیار مهم است و همه کشور‌ها تلاش می‌کنند این نوع ماهی‌ها را وارد کنند.

وی با بیان اینکه  قیمت تمام‌شده ماهیان وارداتی ارزان‌تر از ماهیان تون تولید داخل است، دلایل آن را وجود واسطه‌گری عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده یک کیلوگرم ماهی تُن ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب ۴۰ درصد حاشیه سود کیلویی ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما با وجود دلالان گاهی تا ۱۵۵ هزار تومان هم بالا می‌رود.

مختاری در ادامه راهکار کاهش هزینه تمام شده تون ماهی را ارائه تسهیل واردات عنوان کرد و گفت: در این زمینه مشکلات تامین ارز وجود دارد و اخیراً بنا به پیشنهاد اتحادیه‌های کنسرو قرار شده که ارز اختصاصی به واردات ماهیان تون تغییر یابد.

در ادامه مختاری به آمار صادرات ماهیان تون اشاره کرد و گفت: در هشت ماه گذشته دو هزار و ۴۱۱ تُن به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادرات وجود داشته که این رقم نسبت به سال گذشته که دو هزار و ۹۴۳ تُن و به ارزش هشت میلیون دلار بوده کاهش داشته است.

به گفته مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و توسعه آبزیان سازمان شیلات ایران، عمده صادرات ماهیان تون ایران به کشور‌های عراق و افغانستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر واردات ماهی تون در بحث تخصیص ارز و سقف واردات دچار مشکل شده بود، اظهار داشت: واردات ماهی تون در هیچ دوره‌ای ممنوع یا محدود نبوده تا جایی که در برخی سال‌ها حتی بیش از ۵۰ هزار تن هم واردات داشته‌ایم.

مختاری با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر میزان واردات ماهی تون ۱۰ هزار تُن در سال بوده است، افزود: امسال واردات ماهی تون با سقف ۲۰ هزار تُن برنامه‌ریزی شده است.

در ادامه نشست خبری، رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در خصوص کاهش قیمت‌های تون ماهیان در بازار پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: مهمترین راهکار ارائه شده در این خصوص به حذف مالیات ارزش افزوده از این کالای غذایی مربوط می‌شود.

مسعود بختیاری با اشاره به اینکه با وزارتخانه‌های بهداشت و اقتصاد برای حذف مالیات بر ارزش افزوده کنسرو ماهی مکاتباتی انجام شده است، تأکید کرد: در صورتی‌که مالیات بر ارزش افزوده این محصول حذف شود قیمت در بازار ۱۰ هزار تومان کاهش می‌یابد.

وی درباره متعادل سازی قیمت کنسرو ماهی، اظهار داشت: صنایع کنسرو‌سازی آمادگی دارد که محصولات خود را ۱۵ درصد ارزان‌تر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره‌بار عرضه کند.

وی همچنین واردات ماهیان تون را در کاهش قیمت کنسرو در بازار مهم عنوان کرد و گفت: قیمت ماهیان وارداتی معمولا پایین‌تر از نوع داخلی است علاوه بر آن کیفیت آن‌ها به لحاظ نوع صید‌های پیشرفته‌ای که دارند بسیار بالا است؛ علاوه بر آن بانک مرکزی باید در زمینه تسهیلات‌دهی دقت نظر داشته باشد و از این بخش حمایت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری کنسرو انجام نمی‌شود و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، تصریح کرد: با اینکه قیمت کنسرو در بازار افزایش یافته، اما هیچ وقت حاشیه سود آن‌ها از ۱۷ درصد بالا نرفته است.

رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران همچنین با بیان اینکه  در ۹ ماه اخیر ۱۴ هزار تن واردات ماهیان تُن انجام شده پیش‌بینی کرد تا آخر امسال ۲۰ هزار تن واردات داشته باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: تلاش داریم کنسرو ماهی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد، زیرا پیش از این مصرف‌کنندگان اقشار کارگری و کارمندی و دانشجویی بودند.

بختیاری با بیان اینکه اکنون با دو پدیده گرانی و گران‌فروشی روبرو هستیم، بیان کرد: طبق قانون باید با هرگونه گران‌فروشی برخورد شود، اما گرانی ناشی از اتفاقات خارج از توان تولیدکنندگان همچون عوامل مؤثر در قیمت تمام شده محصول، کاهش کیفیت، عدم تمکین تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری امری اجتناب‌ناپذیر است و یا اینکه تولیدکننده باید کارخانه خود را تعطیل کند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: اکنون سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور تولید می‌شود؛ یعنی از ۶۰ درصد ظرفیت تولید تنها ۳۰ درصد آن در حال تولید است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار