۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳

آغاز اجرای طرح گردشگری شادگان بر اساس سند توسعه تالاب

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه گردشگری در تالاب بین المللی  شادگان که سند توسعه آن به دستور رئیس جمهور توسط سازمان محیط زیست تهیه شد، وارد مراحل اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۷۹۲۵

آغاز اجرای طرح گردشگری شادگان بر اساس سند توسعه تالاب

 

مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت تالاب شادگان به عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی جنوب کشور گفت: طی سفر رئیس جمهور به استان خوزستان و بازدید ایشان از تالاب بین‌المللی شادگان در ابتدای سال جاری، ضرب‌العجل تهیه سند توسعه این تالاب با محوریت گردشگری توسط رئیس جمهور اعلام شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: بر این اساس، سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری با همکاری مسئولان استان خوزستان و نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شد.

وی خاطرنشان ساخت: با تکمیل سند توسعه تالاب بین المللی شادگان، پروژه گردشگری در این تالاب با رعایت الزامات محیط زیستی منطقه، هم اکنون وارد مراحل اجرایی شده است.

ذوالجودی تصریح کرد: از آنجا که تالاب شادگان به دلیل وجود روستا‌های صراخیه و رگبه از پتانسیل بالایی جهت توسعه گردشگری توسط بومیان منطقه برخوردار است لذا تهیه سند توسعه این تالاب با محوریت گردشگری انتخاب شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تهیه سند توسعه تالاب شادگان علاوه بر رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بومیان، حفاظت پایدار تالاب را نیز به دنبال خواهد داشت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: سند توسعه تالاب شادگان با محوریت گردشگری به عنوان یک طرح پایلوت محسوب می‌شود که در صورت عملکرد موفقیت‌آمیز و نتیجه بخش برای سایر تالاب‌های مهم کشور که از پتانسیل گردشگری برخوردارند نیز تدوین و اجرایی خواهد شد.

لازم به ذکر رئیس جمهور در ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در بازدید از تالاب بین‌المللی شادگان، ضرب‌الاجل یک ماهه برای تدوین سند توسعه این تالاب  را صادر کرد. رئیس جمهور با حضور در روستای صراخیه که به "ونیز" ایران معروف است و در جوار این تالاب قرار گرفته است گفته بود تالاب شادگان این ظرفیت را دارد که در خدمت صنعت گردشگری کشور قرار گیرد.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است. این تالاب از طریق خور‌های متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است. این تالاب در آغاز فصل پاییز، شاهد ورود انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار