هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴

افزایش قابل توجه تراز آب «خلیج گرگان» پس از گذشت یک ماه از لایروبی

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: امروز که لایروبی کانال آشوراده حدود یک ماه است که به پایان رسیده و بازگشایی اتفاق افتاده، تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر در حال انجام است و شاهد افزایش قابل توجه تراز آب «خلیج گرگان» هستیم.
کد خبر: ۹۷۸۸۲

افزایش قابل توجه تراز آب «خلیج گرگان» پس از گذشت یک ماه از لایروبی


به گزارش مانا و به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، محمدرضا کنعانی؛ مدیرکل محیط زیست استان گلستان درباره آخرین وضعیت خلیج گرگان با گذشت یک ماه از لایروبی این خلیج اظهار کرد: خلیج گرگان به عنوان یک تالاب ساحلی از سه کانال ارتباطی با دریای خزر در ارتباط بوده و تبادل آب بین دریا همیشه اتفاق می‌افتاد اما به دلیل اینکه ما شاهد کاهش تراز آب در دریای خزر در دهه اخیر بودیم، این موضوع بر کانال‌های ارتباطی تاثیر گذاشته به طوری که قبل از شروع عملیات لایروبی کانال آشوراده، ارتباط بین خلیج گرگان و دریای خزر از طریق کانال‌های ارتباطی به حداقل خودش رسیده بود و بعداً نیز این ارتباط قطع شد و هیچگونه تبادلی بین دریای خزر و خلیج گرگان نبود.

وی ادامه داد: به همین منظور مطالعات لایروبی کانال‌های منتهی از دریای خزر به خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفت و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی مطالعات را انجام داد و این امکان‌سنجی که آیا لایروبی به عنوان یک اقدام اضطراری باید در دستور کار قرار بگیرد، بررسی شد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان یادآور شد: نتیجه مطالعات مبنی بر این بود که حتماً باید این کار به عنوان یک اقدام اضطراری انجام شود و این مهم در ستاد ملی تالاب‌های کشور نیز مصوب و نهایتاً انجام شد و امروز که لایروبی کانال آشوراده حدود یک ماه است که به پایان رسیده و بازگشایی اتفاق افتاده، تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر در حال انجام است.

کنعانی افزود: این بازگشایی کانال موجب شد که ما یک هم‌ترازی میان خلیج گرگان و دریای خزر داشته باشیم و این هم‌ترازی باعث افزایش سطح آب در خلیج گرگان شده است که همین الان هم نتیجه آن را مشاهده می‌کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال کاهش تراز آب خلیج گرگان، شوری آب نیز به شدت افزایش پیدا کرده بود که باعث تاثیر منفی بر زیستمندان تالاب شده بود اما با بازگشایی کانال علاوه بر افزایش سطح، کاهش شوری را نیز داشتیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار