هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

رشد ۷ درصدی صید کیلکای خزر

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه صید ماهی کیلکا در استان‌های شمالی به ۸ هزار و ۵۱۸ تن رسیده است، گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷ درصدی صید کیلکاماهیان خزر است.
کد خبر: ۹۷۴۰۵

رشد ۷ درصدی صید کیلکای خزر

رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه صید ماهی کیلکا در استان‌های شمالی به هشت هزار و ۵۱۸ تن رسیده است، گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۷ درصدی صید کیلکاماهیان خزر است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: آمار‌های اخذ شده حاکی از رشد ۶ درصدی تعداد شب‌های دریاروی و رشد ۸ درصدی سرانه صید هر شناور است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۴ فروند شناور صید کیلکا در آب‌های استان مازندران، گفت: از مجموع صید مذکور، پنج هزار و ۳۵۳ تن به مازندران اختصاص داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۹ درصدی برخوردار بوده است.

عباسپور نادری ادامه داد: همچنین استان گیلان نیز با فعالیت ۲۹ فروند شناور کیلکاگیر به صید سه هزار و ۱۶۵ تن رسیده است که این میزان نیز حاکی از رشد ۵ درصدی است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تور‌های قیفی شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکا‌گیر برداشت می‌شوند.

وی یادآور شد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمزه مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را مرتفع نموده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تأمین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پر تلاش را به صورت مناسب تری انجام دهد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکاماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

عباسپور نادری با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه‌دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار