۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
بازار ساخت شناور در هفته گذشته چگونه بود؟

سکوت مطلق!!

سکوت مطلق!!
گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را موشکافی کرد.
کد خبر: ۸۱۶۲۶

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود باگریزی به بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: طی هفته گذشته، در حالیکه نفتکش های غول پیکر برای حمل محمولات به خاورمیانه نزدیک می شدند، بازار شاهد طویل شدن صف شناورهای آماده به بارگیری بود و در نتیجه دست مالکان کوتاه و  نرخ کرایه حمل در تمامی مناطق روند نزولی به خود گرفت.

سوئزماکس

به دنبال صف طولانی تانکرهای سوئزماکس های آماده به بارگیری در منطقه آفریقای غربی، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی-قاره انگلستان به 62.5 WS کاهش یافت. انتظار می رود نرخ کرایه حمل در این منطقه افت بیشتری را نیز تجربه کند. افزون بر این درمدیترانه، ظرفیت مازاد تناژ و تقاضای پایین منجر به روند نزولی نرخ کرایه حمل شد. اما در خاورمیانه شرایط به گونه دیگری رقم خورد، به طوریکه افزایش ورود کارگو و بالارفتن  تقاضا برای جذب شناور رشد نرخ کرایه حمل را به همراه داشت.

 افراماکس

در هفته گذشته بازار تانکرهای افراماکس هفته آرامی را در دریای شمال/حوزه بالتیک سپری کرد، نرخ کرایه حمل در مسیر بالتیک-قاره انگلستان به 67.5 WS تنزل یافت. علاوه براین نرخ کرایه حمل در مسیر قاره انگلستان  به 97.5 WS کاهش یافت. از سوی دیگر بازار در مدیترانه/ دریای سیاه پر جنب و جوش تر ظاهر شد و تعداد زیادی معامله به روی کاغذ آمد، اما با این وجود نرخ کرایه حمل نسبت به هفته قبل تر در سطح پایین تری قرار گرفت.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

 تانکر حمل مشتقات نفتی تمیز

غرب سوئز: بازار در مدیترانه شاهد صف طولانی تانکرهای کوچک آماده به بارگیری و هم چنین نبود تقاضا بود. علاوه بر این در قاره انگلستان از آنجائیکه تانکرهای  MRو LR1 کارگوهای تانکرهای کوچک را برای خود برداشتند، نبود کارگو در بازار، مالکان را تحت فشار قرار داد، به طوریکه مجبور شدند به نرخ کرایه حمل پایین تن دهند. افزون بر این به دنبال تقاضای بالا، بازار تانکرهای MR به طور کلی شیب صعودی را پیمود.

 شرق سوئز: بازار تانکرهای MRهفته ناامید کننده دیگری را پشت سرگذاشت، صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری سبب شد نرخ کرایه حمل با ایستادن بر روی 132.5 WS روند نزولی چشم گیر هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

 تانکر حمل مشتقات نفتی کثیف

صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری اجازه نداد نرخ کرایه حمل تانکرهای پاناماکس حامل مشتقات نفتی کثیف افت زیادی را تجربه کند. در بازار تانکرهای کوچک، علیرغم تناژ مازاد ظرفیت، نرخ کرایه حمل درمسیر قاره انگلستان با رسیدن به160 WSروند نسبتا پایداری را به نمایش گذاشت. افزون براین در مدیترانه، به دنبال صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری، بازار تانکرهای کوچک به آرامی شیب نزولی را در پیش گرفت.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

فله  برها

 کیپ سایز

طی هفته گذشته، بازار فله برکیپ سایز به ویژه در مسیر برزیل-چین آرام تر گزارش شد، کندی حرکت بازار را تا حدی می توان به تعطیلات در سنگاپور مربوط دانست. رویهم رفته نرخ کرایه حمل درهفته گذشته شیب نزولی را تجربه کرد، به طوریکه در مسیر Tubarao-Qingdao به 24 هزار و 50 دلار برای هر تن افت کرد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 23 هزار و 197 دلار در روز روند نزولی شش در صد هفته به هفته را نشان داد.

 پاناماکس

حرکت بازار نرخ کرایه حمل پاناماکس در حوزه آتلانتیک در ابتدای هفته به جهت منفی بود، اما رفته رفته با افزایش ناچیز میزان ورودکارگو به بازار ،نرخ کرایه حمل روند پایداری به خود گرفت. از سوی دیگر در پاسیفیک، تعطیلات سنگاپور از میزان فعالیت بازار کاست و نرخ کرایه حمل به طور کلی روند نزولی در پیش گرفت.

 هندی

بازار چارتری سوپراماکس در مدیترانه و اروپا به طور کلی قوی ظاهر شد، نرخ کرایه حمل در مسیرهایی از خلیج آمریکا افزایش صعودی چشم گیری را نشان داد. افزون براین به دنبال فعالیت محدود بازار، شیب نرخ کرایه حمل در حوزه پاسیفیک گاهی نزولی و گاهی روند پایدار را به نمایش گذاشت.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

 بازار کانتینری

 با ورود تناژ اضافی، نرخ بازار چارتری کشتی کانتینری افت بیشتری را نشان داد، از سوی دیگر علیرغم کاهش فعالیت، نرخ چارتری کشتی های پاناماکس قدیمی روند پایداری را نسبت به هفته قبل تر از آن تجربه کرد. ناگفته نماند، تمایل بازار عمدتا به سمت چارترینگ کشتی های کانتینری برای بازه زمانی کوتاه مدت است، به گونه ای که معامله های چارتری برای مدت دو یا سه ماه به طور فزاینده ای در حال فیکس شدن است.

بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای SCFI، نرخ های کرایه حمل طی هفته گذشته عمدتا پایدار بودند. در مسیر شانگهای-ساحل غربی آمریکا نرخ کرایه حمل با ایستادن بر روی دو هزار و 68 دلار برای هرFEU در پایان هفته روند نزولی 0.3 درصد هفتگی را به نمایش گذاشت.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

بازار سفارش ساخت شناور  

طی هفته گذشته سکوت مطلق بربازار سفارش ساخت حاکم بود، به طوریکه تنها سفارش ساخت یک فروند کشتی مسافربری گزارش شد.کشتی سازیRemontowa لهستان سفارش ساخت دو فروند کشتی مسافربری /حمل خودرو با ظرفیت سه هزار تناژ خالص را از شرکت کشتیرانی Norled نروژ دریافت کرد. شناورهای مذکور با قابلیت پذیرش 395 تن مسافر در نیمه نخست سال 2020 تحویل داده خواهند شد.

در مجموع از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش ساخت 546 فروند شناور به ثبت رسیده است، رقمی که از نظر عددی افت 16 درصد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد. در این میان تنور بازار سفارش ساخت فله برها با تعداد 130 فروند بیشترین سهم را به خود اختصاص داد.

لازم به ذکر است، شاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز با ایستادن برروی 129 واحد، نسبت به ابتدای سال چهار واحد افزایش را نشان می دهد.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

 اوراق

همانطور که انتظار می رفت، تعطیلات اروپایی سبب شد بازار اوراق روند نزولی به خود گیرد. اما با این وجود فعالیت محدود بازار شامل فروش یک فروند نفتکش غول پیکر در هفته گذشته نشان می دهد که برخی از مالکان هم چنان می خواهند با قیمت مناسب شناورها را روانه یاردهای اوراق کنند.

 انتظار می رود دوباره شاهد ورود تعداد زیادی تانکر به بازار اوراق باشیم، چرا که از یک سو نرخ های چارتر پایین هستند و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت، از سوی دیگر مناقشه تجاری بین آمریکا و چین بلاتکلیفی بیشتر را برای بازار تانکر به ارمغان خواهد آورد. بنابراین مالکان تمایل زیادی به نگه داشتن شناورها نداشته و ترجیح می دهند سراغ بیشتری از یاردهای اوراق بگیرند.

 

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!//

 بازار فله

داده های گمرکی اولیه نشان می دهد، واردات سنگ آهن چین با رسیدن به 90 میلیون تن در ماه جولای سال جاری میلادی روند افزایشی هشت درصد ماه به ماه و چهار درصد سال به سال را تجربه کرد.این نتایج حکایت ازتولید بالای فولاد و رشد قوی محمولات سنگ آهن از استرالیا و برزیل در ماههای اخیر دارد. افزون بر این کل واردات ذغال سنگ چین رشد 49 درصد سال به سال را به نمایش گذاشت.

 این گزارش در پایان نوشت: واردات سویای چین با رسیدن به هشت میلیون تن در ماه جولای سال جاری میلادی افت هشت درصد را به همراه داشت. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون واردات این محصول  با رسیدن به 52 میلیون و 900 هزار تن روند کاهشی چهار درصد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند.

تنها یک فروند شناور سفارش داده شد!!

ارسال نظرات
آخرین اخبار