۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

امضای قرارداد توسعه فراساحل فاز 11 پارس جنوبی بین ایران و توتال

قرارداد توسعه فراساحل فاز 11 پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه ،شرکت ملی نفت چین(سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۴۷۴۷
امضای قرارداد توسعه فراساحل فاز 11 پارس جنوبی بین ایران و توتال
به گزارش مانا، شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس پس از هفت ماه از امضای موافقتنامه امضای اصولی (HOA) فاز 11 پارس جنوبی در 18 آبان ماه 1395، قرارداد توسعه این فاز را در قالب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای نفتی مصوب هیئت وزیران امضا کردند.
سهم توتال در این طرح 50.1، سی ان پی سی 30 و پتروپارس ایران 19.9 درصد تعیین شده است.
این قرارداد چهار میلیارد و 879 میلیون دلاری با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، میان علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و پاتریک پویان، مدیرعامل توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم ایرانی-فرانسوی- چینی توسعه دهنده فاز 11 پارس جنوبی و سید حمید اکبری مدیرعامل پتروپارس و لو مدیرعامل شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) امضا شد.
با امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی که با به ثمر رسیدن آن، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده می‌شود، پرونده فازهای پارس جنوبی بسته می شود.
با اجرای این طرح برآورد می شود در طول 20 سال دوره قرارداد، 335 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ترش از این میدان مشترک تولید شود که از این گاز می توان حدود 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گازمایع، 12 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن گوگرد به همراه 315 میلیارد مترمکعب گاز سبک شیرین تولید کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار