۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴

فردا؛آغاز به کارنشست کنوانسیون حفاظت ازمیراث زیرآب پاریس

ششمین نشست کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب یونسکو فردا با حضور نمایندگان 57 کشور عضو در پاریس آغاز به کار می کند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۴۱۷۱
فردا؛آغاز به کارنشست کنوانسیون حفاظت ازمیراث زیرآب پاریسمدیر گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان شناسی زیرآب در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب یونسکو در سال 2001 میلادی تشکیل شد و از آن سال جلسات این کنوانسیون به طور منظم برگزار شده است.
حسین توفیقیان گفت: فراد هشتم خرداد ماه امسال، ششمین نشست کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب یونسکو برگزار خواهد شد.
این باستان شناس زیرآب با اشاره به اینکه این نشست در پاریس فرانسه برگزار می شود، عنوان کرد: بر اساس برنامه اعلام شده نمایندگان 57 کشور عضو این کنوانسیون در این نشست حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب شرکت خواهند کرد.                                                             
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: این نشست با هدف حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب و توسعه باستان شناسی زیرآب صورت می گیرد.                                                                                                            
به گفته وی، همچنین جلوگیری از تاراج میراث زیرآب توسط قاچاقچیان با همکاریهای بین المللی از دیگر محورهای برگزار این نشست خواهد بود.
توفیقیان در ادامه بیان داشت: از سوی دیگر تلاش برای عضویت سایر کشورها در کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب به منظور افزایش مشارکت کشورهای عضو در حفاظت از میراث زیرآب را از دیگر اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد.                                                          
وی با اشاره به اینکه کشورهای زیادی از تجارب بالایی در زمینه حفاظت از میراث زیرآب برخوردارند، تاکید کرد: در این میان کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان و به ویژه ایتالیا را از کشورهای پیشرو در زمینه باستان شناسی زیرآب محسوب می شوند.                        
مدیر گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان شناسی خاطرنشان ساخت: از میان کشورهای نزدیک به ایران، کشور ترکیه نیز تجارب بسیار خوبی در زمینه میراث زیرآب دارد که به دلیل همسایگی با این کشور می توان به راحتی به تبادل اطلاعات در این زمینه اقدام کرد.                                             
وی حضور در کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب را به دلیل پیوستن به جامعه بین الملل این بخش از میراث فرهنگی بسیار با اهمیت دانست و گفت: در همین راستا تمام کشورهای عضو در این نشست ها شرکت و زمینه های ورود سایر کشورها را برای عضویت در این کنوانسیون نیز فراهم می کنند.                       
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفته های خود تاکید کرد: نماینده کشور ما نیز به منظور کسب تجارب و بهره گیری از اطلاعات کشورهای پیشرو در زمینه باستان شناسی زیرآب و نیز به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب در ششمین نشست این کنوانسیون حضور خواهد یافت.
توفیقیان بیان داشت: در مدت سه روزی که نمایندگان دولت های کشورهای عضو گردهمایی خواهند داشت، تجارب جدید در زمینه باستان شناسی زیرآب اعلام خواهد شد.
وی این نشست را یک نشست مشورتی فنی و علمی توصیف کرد و گفت: در حاشیه نشست یونسکو کارگاه های مختلفی را در زمینه میراث زیرآب برگزار می کند.
این باستان شناس زیرآب، برگزاری نشست های کنوانسیون میراث فرهنگی زیرآب را برای آینده این بخش از میراث فرهنگی جهانی بسیار موثر دانست.
مدیر گروه باستان شناسی دریایی پژوهشکده باستان شناسی عنوان کرد: ششمین نشست کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیرآب از فردا تا تاریخ یازدهم خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار