۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶

«کاوشگر خلیج‌فارس» دوباره به آب انداخته شد

صبح امروز و در مراسمی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و البته بدون حضور اهالی رسانه در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع دفاعی شهید درویشی برگزار شد، بعد از قول‌های فراوان و اعلام زمان‌های مختلف، کشتی تحقیقاتی«کاوشگر خلیج فارس»، به آب انداخته شد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۷۲۳۳۸
«کاوشگر خلیج‌فارس» دوباره به آب انداخته شدبه گزارش مانا از بندرعباس، صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و جمعی از مدیران استانی هرمزگان، در حالی که شناور کاوشگر خلیج فارس یک بار با حضور وزیر دفاع در تاریخ 16 بهمن به آب اندازی شده بود، مجددا به صورت نمادین به آب انداخته شد.
حاجی‌زاده پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تاخیر در بهره‌برداری از این شناور اظهار کرده بود: این کشتی قرار بود 18 خرداد 94 به آب اندازی شود، از آنجایی که این شناور تحقیقاتی در ایران ساخته شده، باید مرحله تست‌ها انجام می‌شد که این اتفاق رقم خورد و مواردی که باید رفع و تکمیل شد صورت پذیرفت. سپس، کشتی برای رفع کمبودها به روی داک رفت و سیستم سینکرولیفت مجتمع سازنده، کاملا دچار حادثه شد و شدیدا آسیب دید و اکنون ما منتظر آماده‌سازی سیستم بالابرنده و به آب انداز کشتی هستیم.
وی در آن گفتگو که اوایل شهریورماه سال جاری انجام شد، زمان قطعی به آب‌اندازی و بهره‌برداری را پایان همان ماه اعلام کرده بود که اکنون شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.
لازم به توضیح است طرح اولین کشتی تحقیقاتی اقیانوس‌پیمای ساخت داخل برای شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی و ورود به پروژه‌های تحقیقاتی دریایی در سال ۸۸ از سوی پژوهشگاه اقیانوس‎شناسی به معاونت وقت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد و در نهایت عملیات ساخت آن در موافقت‎نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم از اردیبهشت سال ۹۰ در سازمان صنایع دریایی آغاز و پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی به عنوان مجری طرح تعیین شد.
به گزارش مانا، این کشتی تحقیقاتی، 900 تن وزن، 50 متر طول، 10متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد و قادر است با آب و سوخت کامل به مدت ۴۵ روز در خلیج‌فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تحقیقات میدانی انجام دهد و این کشتی تحقیقاتی توانایی دریانوردی حدود 3 هزار مایل دریایی را با حداکثر سرعت 15 گره دریایی داراست. برای نمونه‌برداری، قابلیت این را دارد که تا عمق 3 هزار متری از رسوبات کف دریاها و اقیانوس‌ها برداشت کند.
«کاوشگر خلیج‌فارس» مجهز به 5 آزمایشگاه و انواع تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های پیشرفته مطالعات دریایی و اقیانوسی است که برای ساخت آن 27 میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شد؛ ولی 40 درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار