هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶

رشد 9 درصدی صید کیلکای خزر در هفت ماهه نخست سال

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از رشد 9 درصدی صید کیلکا در استان های مازندران و گیلان طی هفت ماهه نخست امسال خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۹۹۲۶
رشد 9 درصدی صید کیلکای خزر در هفت ماهه نخست سال
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده، صید کیلکا ماهیان در استان های مازندران و گیلان طی هفت ماهه نخست سال با رشد 9 درصدی همراه بوده است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اذعان داشت: بر این اساس در مدت مذکور در مجموع استان های گیلان و مازندران 10 هزار و 700 تن ماهی کیلکا صید شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 71 فروند شناور کیلکاگیر در آبهای خزر مشغول به صید هستند، بیان داشت: از مجموع ماهیان صید شده، پنج هزار و 810 تن متعلق به آبهای مازندران و چهار هزار و 900 تن متعلق به آبهای گیلان بوده است.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: سرانه متوسط صید هر فروند شناور طی هفت ماهه نخست سال نیز 150 تن اعلام شده است.
به گفته آخوندی، هم اکنون متوسط قیمت عمده فروشی ماهیان کیلکا برای مصارف پودر ماهی کیلویی هزار تومان و مصارف انسانی کیلویی هزار و 600 تومان است.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران تاکید کرد: تعداد شب های دریاروی برای کیلکاگیران از ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد هفت درصدی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع 22 هزار تن ماهیان کیلکا در استان های گیلان و مازندران صید شد، اذعان داشت: پیش بینی می شود میزان صید امسال به مقداری معادل سال گذشته برسد.
وی با تاکید بر اینکه بازسازی ذخایر ماهیان کیلکا، وضعیت بسیار خوبی را دنبال می کند، یادآور شد: خوشبختانه بهره برداران نیز به این سطح از آگاهی و دانش رسیده اند که به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی صید در راستای بازسازی ذخایر می کنند.
آخوندی بیان داشت: بر اساس قانون مصوب سازمان شیلات ایران در راستای حفظ ذخایرکیلکاگیران، صیادان این گونه ماهیان فقط 45 روز در فصل بهار نباید به صید روند اما کیلکاگیران مازندران امسال سه ماهه نخست سال را برای بازسازی ذخایر به دریا نرفتند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: شرایط آب و هوایی و شرایط صید علاوه بر میزان ذخایر تاثیر بسزایی در میزان برداشت نهایی خواهد داشت.
به گفته وی، هم اکنون بیشترین میزان صید کیلکا در آبهای مازندران در اطراف آبهای شهرستان بابلسر صورت می گیرد اما صیادان به دنبال صید بیشتر به سمت صیدگاه هایی که تراکم بیشتری از کیلکا ماهیان را داشته باشد نیز حرکت می کنند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: مکان های دارای بیشترین تراکم کیلکا ماهیان هر ساله با انجام گشت های تحقیقاتی از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اعلام می شود.
وی در ادامه در خصوص صید کیلا در آبهای گیلان گفت: بیشترین میزان صید کیلکا ماهیان هم اکنون در آبهای شهرستان انزلی صورت می گیرد.
آخوندی بیان داشت: این در حالی است که تا قبل ورود شانه دار مهاجم، صید کیلکا با تراکم فراوان در آبهای شهرستان های آستارا و کیاشهر نیز صورت می گرفت.
وی در خصوص وضعیت صادرات کیلکا ماهیان نیز گفت: صیادان به صورت خصوصی در حال انجام مذاکرات و پیگیریهای لازم جهت صادرات کیلکا هستند.
وی با اشاره به اینکه از سال 79 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان کرد: تا قبل از سال 79 و ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر، سالانه 95 هزار تن کیلکا می شد اما از آن موقع به بعد صید ماهیان کیلکا سالانه به 15 هزار تن کاهش یافت. 
آخوندی با اشاره به اینکه گونه کیلکای که در آن سالها صید می شد، گونه آنتومی بود اما به دلیل ورود مهاجم شانه دار، تعداد این گونه ماهیان کیلکا به شدت کاهش یافت، بیان کرد: به طوری که طی 10 سال گذشته فقط گونه معمولی کیلکا در آبهای خزر صید می شود. 
برچسب ها: کیلکا خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار