۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹

بندر انزلی نقش کلیدی در راهبری ملی دارد

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی ساخت و برنامه‌ریزی توسعه آتی بنادر، به منظور ساماندهی و یکسان‌سازی برنامه های توسعه‌ای بنادر و جذب سرمایه گذاران در این زمینه، اقدام به تهیه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور کرد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۶۹۴
بندر انزلی نقش کلیدی در راهبری ملی دارد
به گزارش مانا بنادر به عنوان درگاه‌های مبادلاتی هر کشور در فعالیتهای اقتصادی و توسعه نقش بسزایی داشته و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند به گونه‌ای که مطابق آمارهای رسمی، حدود ٩٠ درصد از تجارت خارجی ایران از طریق بنادر و مبادی دریایی انجام می‌شود.
بر اساس این گزارش سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی ساخت و برنامه‌ریزی توسعه آتی بنادر، با در نظر گرفتن این مهم و به منظور ساماندهی و یکسان‌سازی برنامه های توسعه‌ای بنادر و جذب سرمایه گذاران در این زمینه، با استفاده از خدمات مهندسین مشاور با تجربه داخلی و خارجی اقدام به تهیه طرح جامع بنادر بازرگانی کشور کرد.
در این راستا سمیناری با موضوع طرح جامع بنادر بازرگانی، در بندر انزلی برگزار شد.
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در این سمینار گفت: بندر انزلی به لحاظ اقتصادی، سیاسی و بازرگانی مهمترین بندر شمال کشور است و همین ویژگی ها سبب می شود، این بندر نقش کلیدی در راهبری ملی داشته باشد. 
دکتر محمدعلی حسن زاده با اشاره به طرح جامع بنادر بازرگانی خاطر نشان کرد: دوره اول طرح جامع در اوایل دهه ۱۳۵۰ توسط مشاور ادیبی - ‌هریس با درنظر گرفتن افق ۱۵ ساله، چارچوبی را برای توسعه بلند مدت بنادر بازرگانی کشور ارائه کرد.
وی افزود: دوره دوم طرح توسط مشاور JICA ‌در سال ۱۳۷۲ تهیه شده که در آن با تفسیر شرایط بین المللی و جایگاه کشور در این ساختار، خطوط کلی توسعه بنادر ترسیم و در نهایت به پیشنهاد اقدامات اجرایی بنادر بازرگانی منجر شد.
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: دوره سوم مطالعات با عنوان طرح جامع بنادر بازرگانی ایران توسط مهندسان مشاور طرح نو اندیشان و HPC از کشور آلمان به طور مشترک در سال ۱۳۸۳ در دو فاز ‌انجام شد که این مطالعات به طور مشخص برای دو افق زمانی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۴ تدوین شد؛ به طوری که با توجه به تقارن انجام آن با تهیه طرح جامع حمل و نقل و برگزاری جلسات کارشناسی بین مهندسان مشاور مرتبط در هر دو طرف، عیناً طرح جامع بنادر بازرگانی تهیه شده جایگزین بخش دریایی طرح جامع حمل و نقل شد. 
حسن زاده عنوان کرد: دوره چهارم مطالعات به روز رسانی طرح جامع بنادر بازرگانی ایران با هدف ترسیم محورهای توسعه و تعیین ظرفیت بنادر کشور در افق ۱۴۰۴ و با در نظر گرفتن چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در این سال برای بنادر شهید رجائی، بوشهر، چابهار، انزلی، نوشهر، امیرآباد، امام خمینی (ره)، لنگه، خرمشهر، آبادان و شهید باهنر تعریف شده است.
شایان ذکر است در این سمینار مهندس علیرضا ساطعی، دکتر پناهی و دکتر قاسمی، توضیحاتی پیرامون طرح جامع بنادر بازرگانی ازمنظر"الگوسازی تقاضا و ظرفیت سنجی بندر انزلی"، "ترافیک دریایی"، "چشم انداز آینده" برای حاضرین ارائه دادند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار