۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
با اتمام کاوش های زیرآب در بوشهر صورت گرفت:

خمره های اژدری متعلق به دوره ساسانی کشف شد

نخستین فصل کاوش های زیرآب در آبهای شبه جزیره بوشهر با کشف خمره های اژدری متعلق به دوره ساسانی به اتمام رسید که در نهایت منجر به کشف یافته های بیشتری در خصوص تجارت دریایی در خلیج فارس طی قرون گذشته شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۹۷۱
خمره های اژدری متعلق به دوره ساسانی کشف شدسرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: کاوش های باستان شناسی زیرآب که از اول مرداد ماه در آبهای شبه جزیره بوشهر آغاز شده بود، به اتمام رسیده است.
حسین توفیقیان با منحصر به فرد خواندن کاوش های زیرآب انجام شده در آبهای بوشهر اعلام کرد: برای نخستین بار است که کاوش زیرآب به صورت کاملاً علمی و با برنامه ریزی دقیق انجام شد.
وی با اشاره به صدور مجوزهای لازم برای انجام این کاوش های باستان شناسی از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: به این منظور 300 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
وی با اشاره به مدت زمان مجوزعنوان کرد: مدت زمان تعیین شده در مجوز کاوش های باستان شناسی زیرآب در آبهای ساحلی جلالی بوشهر 40 روز است.
به گفته این باستان شناس زیرآب، کاوش های باستان شناسی زیرآب با همکاری تنگاتنگ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر صورت گرفت.
وی اعلام کرد: در این فصل از کاوش، چهار نفرغواص متخصص به انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب پرداختند که طی آن موفق به کشف تعدادی خمره اژدری شد.
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: در ابتدای کار از طریق بویه گذاری، نقاط اطراف محوطه تاریخی که قصد انجام کاوش آن را داشتیم، مشخص شد.
وی با اشاره به مکان جستجو عنوان کرد: محوطه تاریخی متعلق به کشتی تجاری غرق شده در دوره ساسانی است که به دلیل نزدیکی آن به ساحل به نظر می رسد، دیگر چیزی از آثار کشتی باقی نمانده باشد و تنها محموله آن سالم باقی مانده باشد.
وی با بیان کشف سفالهای تاریخی اذعان داشت: کشف سفال های تاریخی در این منطقه حاکی ازوجود یک سایت باستانی زیر آب در سواحل کم عمق شبه جزیره بوشهر است.
توفیقیان با اشاره به ویژگی خمره های اژدری خاطر نشان کرد: این خمره ها متعلق به دوره ساسانی است و مخصوص حمل مایعات گران قیمت از جمله شراب به کشورهای شرق آسیا در آن دوران بوده است.
وی با اشاره به دیگر قطعات شناسایی شده، بیان کرد: به جزء خمره های اژدری انواع خمره های دیگر نیز در این محوطه باستان شناسی زیرآب شناسایی شد که حدود 20 قطعه از این خمره ها جهت انجام مطالعات باستان شناسی از زیرآب خارج شد.
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: همچنین دو خمره اژدری نیز جهت انجام مطالعات علمی از زیرآب خارج شده است که این اشیاء خارج شده از زیرآب طبق قوانین باستان شناسی کشور نباید از استان خارج شود و مطالعات آن باید در محل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر انجام شود.
به گفته وی، کشف قطعات سفال در آبهای بوشهر واقع در سواحل جلالیه این شهرستان توسط بخش تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نیز به تور افتادن این قطعات در تور ماهیگیران محلی باعث شد تا پژوهشکده باستان شناسی در سال 93 اقدام به انجام بررسی های اولیه باستان شناسی زیر آب در آن منطقه کند.
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در نهایت نتایج این کاوش های باستان شناسی زیرآب در قالب مقالات علمی و گزارش های جامع تهیه خواهد شد.
وی با تاکید بر ادامه برنامه بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بوشهراظهار داشت: با ادامه برنامه بررسی باستان شناسی زیر آب سواحل بوشهرکه برای نخستین بار صورت می گیرد، اطلاعات با ارزشی درخصوص تاریخ دریانوردی، کشتیرانی و تجارت دریایی خلیج فارس در دوره ساسانی بدست خواهد آمد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار