۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

اول مرداد، آغاز کاوش های زیرآب کشتی ساسانی

کاوش های باستان شناسی زیرآب در محل کشتی غرق شده متعلق به دوره ساسانی در آبهای ساحلی شهرستان بوشهر از اول مرداد ماه امسال آغاز می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۵۵۳
اول مرداد، آغاز کاوش های زیرآب کشتی ساسانی
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کاوش های باستان شناسی زیرآب از اول مرداد ماه امسال در آبهای ساحلی جلالی شهرستان بوشهر آغاز خواهد شد.
حسین توفیقیان افزود: هم اکنون با صدور مجوز لازم از سوی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، تمام شرایط برای انجام این کاوش باستان شناسی زیرآب فراهم شده است.
وی همچنین از تامین اعتبار برای انجام این پروژه باستان شناسی در آبهای خلیج فارس خبر داد و گفت: به همین منظور 300 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است.
وی بیان داشت: مدت زمان تعیین شده در مجوز کاوش های باستان شناسی زیرآب در آبهای ساحلی جلالی بوشهر 40 روز است.
این باستان شناس زیرآب تاکید کرد: از آنجا که فصل زمستان بیشتر دریا طوفانی است و پس از هر طوفان چند روز باید منتظر ماند تا آب ته نشین شده و دوباره شفاف شود لذا با وجود گرمای زیاد آب و هوا، مرداد ماه را به دلیل آرام تر بودن دریا برای انجام کاوش های باستان شناسی انتخاب کرده ایم.
توفیقیان از همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با پژوهشکده باستان شناسی به منظور انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب در آبهای جلالی بوشهر خبر داد.
وی با اینکه دو باستان شناس متخصص زیرآب برای انجام این پروژه به بوشهر اعزام خواهند شد، گفت: همچنین از نیروهای غواص ماهر در بوشهر نیز برای عملیات کاوش زیرآب بهره خواهیم برد.
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: تمرکز کاوشهای باستان شناسی زیرآب بر مکان کشتی مغروقه ساسانی به منظور کشف حقایق بیشتر در خصوص این کشتی تاریخی خواهد بود.
به گفته وی، کشف قطعات سفال در آبهای بوشهر واقع در سواحل جلالیه این شهرستان توسط بخش تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نیز به تور افتادن این قطعات در تور ماهیگیران محلی باعث شد تا پژوهشکده باستان شناسی در سال 93 اقدام به انجام بررسی های اولیه باستان شناسی زیر آب در آن منطقه کند.
وی با اشاره به اینکه طی بررسی های اولیه مشخص شد سفال های به دست آمده از بقایای محموله کشتی به دوره ساسانی تعلق دارند، اظهار کرد: مشخص شد این سفال ها به نوع خاصی از خمرهای استفاده شده در دوره ساسانی معروف به خمره های اژدری تعلق دارند.
وی با بیان اینکه در دوره ساسانی از خمره های اژدری در تجارت دریایی برای حمل مایعات با ارزش استفاده می شده است، تاکید کرد: احتمال اینکه این کشتی مغروقه در آبهای ساحلی جلالی بوشهر به دوره ساسانی تعلق دارد بسیار قوی است.
توفیقیان اظهار داشت: انتظار داریم طی کاوش های باستان شناسی زیرآب که قرار است از اوایل مرداد ماه آغاز شود، بقایای کشتی ساسانی و بخشی از محموله های آن را به دست آوریم.
سرپرست هیئت کاوش های باستان شناسی زیرآب پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اذعان داشت: بعد از دو یا سه هفته از گذشت عملیات میدانی در زیر آب، می توانیم نتایج به دست آمده را اعلام کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: پس از اتمام مدت زمان 40 روز برای انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب در محل کشتی مغروقه ساسانی، مطالعات و پژوهش ها به منظور کشف بیشتر حقایق در این خصوص انجام خواهد شد.
به گفته وی، در نهایت نتایج این کاوش های باستان شناسی زیرآب در قالب مقالات علمی در همایش های معتبر باستان شناسی ارائه خواهد شد.
این باستان شناس متخصص زیرآب بیان کرد: به احتمال زیاد در صورت موافقت پژوهشکده باستان شناسی، فصول بعدی کاوشهای باستان شناسی در کشتی مغروقه ساسانی ادامه خواهد یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار