۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

فردا نمایندگان کشورهای غرب آسیا گرد هم می آیند

اولین نشست شورای حکام مرکز منطقه ­ای اقیانوس شناسی غرب آسیا تحت پوشش یونسکو با حضور نمایندگان کشورهای عضو منطقه غرب آسیا فردا و به مدت دو روز در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۶۵۱۶
فردا نمایندگان کشورهای غرب آسیا گرد هم می آیند
به گزارش مانا در این نشست که با حضور دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر یوری اولیونین نماینده یونسکو در مرکز منطقه ای اقیانوس شناسی برگزار می شود، برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و پژوهشی اقیانوسی شناسی مرکز منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
طرح «ایجاد مرکز منطقه­ ای اقیانوس­ شناسی غرب آسیا» در سال 2010 میلادی با هدف ارتقای علوم و پژوهش­ های اقیانوس­ شناسی در ایران و منطقه توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس­ شناسی و علوم جوی به کمیسیون ملی یونسکو ایران ارایه و پس از پیگیری ­های کمیسیون ملی یونسکو، این طرح در کمیسیون بین دولتی اقیانوس ­شناسی یونسکو (IOC) مطرح شد.
به دنبال آن، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس این مرکز در بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین دولتی اقیانوس ­شناسی در تیر 1392 در مقر یونسکو در پاریس مطرح شد و با حمایت قاطع کشورهای عضو به تصویب رسید. سپس تاسیس این مرکز در صد و نود و دومین نشست شورای اجرایی یونسکو در مهر 1392 در پاریس مطرح شد و پس از تایید شورای اجرایی یونسکو، در اجلاس عمومی یونسکو در آبان 1392 ایجاد این مرکز منطقه­ ای با اکثریت آرا به تصویب رسید.
بدون شک تاسیس اولین مرکز منطقه­ ای اقیانوس ­شناسی یونسکو در غرب آسیا نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران رویداد بسیار مهمی است، بلکه برای کمیسیون بین دولتی اقیانوس­ شناسی سازمان یونسکو نیز حایز اهمیت است.
هدف از تاسیس این مرکز، درک علمی بهتر از فرآیندهای مرتبط با دریا و اقیانوس در منطقه در جهت دستیابی به توسعه پایدار و تسهیل همکاری­ ها و مشارکت­ های منطقه­ ای، تبادل تجربه و دانش اقیانوس ­شناسی و همچنین برنامه­ریزی و اجرای برنامه­ های آموزشی و پژوهشی عنوان شد.
گفتنی است موافقت نامه این مرکز منطقه ای بین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیر کل یونسکو در سال 2015 میلادی به امضا رسید.
برچسب ها: اقیانوس شناسی
ارسال نظرات
آخرین اخبار