۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱

روش متراکم جایگزین روش فعلی تولید میگو می شود

با مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور روش پرورش متراکم میگو با قابلیت برداشت دو بار در سال و کاهش زمان تولید جایگزین روش های قبلی خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۴۴۵
روش متراکم جایگزین روش فعلی تولید میگو  می شود
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در گفتگو با خبرنگار مانا از طرح کشت توام ماهی تیلاپیا با گیاهان به روش علمی اکوا پونیک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه با دفتر همکار های علمی پژوهشی سازمان مدیریت در مرکز تحقیقات ملی آبهای شور در حال انجام است.
دکتر محمد پورکاظمی تصریح کرد: با ترکیب طرح پرورش ماهی با پرورش گیاه می توان ضمن ارتقای کیفیت تولید باعث افزایش بهره وری نیز شد.
وی بیان کرد: سیستم پرورش ماهی در استخر دارای مشکلاتی است؛ این سیستم ها نیاز به آب زیادی دارند و همچنین پساب این مزارع باعث آلودگی محیط زیست می شود.                                                                    
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه اکواپونیک علم جدیدی است که ترکیبی از آبزی پروری و پرورش گیاه در آب بدون استفاده از خاک است، تاکید کرد: پساب تولید شده پرورش ماهی حاوی مقادیر زیادی نوترینت است که می تواند مورد استفاده گیاه به روش کشت در آب قرار گیرد.                                                                                   
وی خاطرنشان ساخت: از آنجا که طی فرایند پرورش ماهی در استخرهای پرورشی ازت و فسفر تولید می شد با پمپ کردن آب حوضچه ها به محل رشد گیاهان می توان شرایط رشد مناسب گیاه را فراهم کرد؛ چرا که ازت و فسفر عناصر اصلی موجود در کودهای گیاهی محسوب می شود که می توان از طریق آب این مواد آلی را مستقیم به گیاه رساند.                                      
وی اذعان داشت: می توان از این روش برای پرورش گیاهان دارویی و انواع صیفی جات و سبزی خوردن استفاده کرد و به این ترتیب میزان بار مواد آلی را از مزارع پرورشی با کودرسانی از طریق آب مصرفی، به طور چشمگیری کاهش داد.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: در نهایت با استفاده از روش پرورش ماهی و گیاه به طور همزمان ، هر دو محصول تولیدی عاری از آلودگی خواهند بود.
وی هدف و استراتژی اصلی از ایجاد این طرح را به حداکثر رساندن عملکرد هر یک از اجزاء بیولوژیکی سیستم جهت افزایش بازدهی اقتصادی طرح عنوان کرد.
دکتر پورکاظمی تصریح کرد: اگر یک ناحیه در داخل گلخانه بتواند همزمان برای تولید چندین نوع محصول استفاده شود علاوه بر افزایش در آمد، باعث کاهش هزینه های مرتبط با ساخت و ساز و تهیه اجزای سیستم و افزایش تولید و بازدهی آن می شود.
به گفته وی، تقاضا جهت تلفیق سیستم متراکم و بسته پرورش ماهی با تولید هیدروپونیک سبزیجات به ویژه در اقلیم های سرد که تولید غذاهای گلخانه ای می تواند تولید محصولات تازه را در سرتاسر سال تامین و تضمین کند در حال افزایش است.
وی افزود: لذا تحقیقات برای توسعه هر چه بیشتر پرورش ضمنی ماهی و گیاه در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به طور جدی دنبال می شود.
افزایش تولید میگوی پرورشی به روش متراکم 
دکتر پورکاظمی در ادامه از توسعه پرورش میگو در کشور به منظور افزایش صادرات این محصول به کشور روسیه خبر داد و گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه پرورش میگو، پرورش این آبزی به روش متراکم است.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با استفاده از روش متراکم تولید می توان به طور متوسط چهار تن میگو در هر هکتار از استخرهای خاکی برداشت کرد.
وی یکی ازمهمترین مزیت های این روش را امکان پرورش میگو دور از ساحل اعلام کرد و گفت: همچنین می توان این روش را در استخرهای بتنی نیز اجرا کرد که طی آن آب دریا را می توان به این استخرها منتقل کرد.
به گفته وی، تراکم بالای تولید به اندازه دو کیلوگرم در هر مترمربع و برداشت دو بار میگو از یک استخر در سال از دیگر مزیت های روش تولید میگو به صورت متراکم محسوب می شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: در روش تولید میگو به صورت متراکم دوره پرورش از 110 روز به 85 روز تقلیل می یابد؛ همچنین ضریب تبدیل غذایی میگوهای تولید شده به این روش، نزدیک به یک است.
دکتر پورکاظمی اذعان داشت: وزن نهایی میگوهای پرورشی به روش متراکم به 15 گرم می رسد که وزن قابل قبولی محسوب می شود.
به گفته وی، توسعه میگوی پرورشی به روش متراکم هم اکنون توسط پژوهشکده میگوی کشور، مراحل مطالعاتی و پژوهشی را سپری می کند که امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد اجرایی شدن این روش در اکثر مزارع پرورش میگوی کشور باشیم.
این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: هم اکنون این روش به صورت پایلوت با نظارت پژوهشکده میگوی کشور در دو استخر پرورشی بوشهر در حال اجرایی شدن است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از روش پرورش متراکم با رعایت ایمنی و انجام کنترل های لازم باعث افزایش تولید خواهد شد، تصریح کرد: به زودی کارگاه های آموزشی پرورش متراکم میگو از سوی پژوهشکده میگوی کشور به منظور انتقال تجربیات به پرورش دهندگان بخش خصوصی برگزار خواهد شد.
برچسب ها: میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار