۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
برداشت میگو در هرمزگان آغاز شد

کاهش صادرات آبزیان با حذف شناورهای صید صنعتی

چنانچه شناورهای صید صنعتی از آبهای عمان حذف شوند، شاهد کاهش 30 درصدی میزان صادرات سالانه آبزیان در کشور خواهیم بود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۲۲۱
کاهش صادرات آبزیان با حذف شناورهای صید صنعتی
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرات کنندگان آبزیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: شناورهای صیدصنعتی با صید ماهیان غیرماکول، بخش قابل توجهی از میزان صادرات سالانه آبزیان را به خود اختصاص می دهند.                                                                                       
هادی سنگانیان افزود: میزان صادرات ماهیان غیرماکول صید شده توسط شناورهای صید صنعتی، حدود 30 درصد مجموع صادرات سالانه آبزیان است.
وی با اشاره به توقیف فعالیت 18 فروند شناور صید صنعتی در استان سیستان و بلوچستان گفت: بنابراین در صورت عدم صدور مجوز صید برای شناورهای صید صنعتی در آبهای عمان شاهد کاهش صادرات آبزیان و وارد شدن ضرر و زیان فراوان به این صنعت خواهیم شد.
وی گونه های ماهیان مرکب و یال اسبی را دو هدف اصلی صید شناورهای صید صنعتی عنوان کرد که به دلیل غیرماکول بودن، تمام این دو گونه صید شده صادر می شود.                                                                                    
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران بیان کرد: ماهیان غیرماکول یال اسبی و مرکب به عنوان ماهیان پرطرفدار و پرمصرف در کشورهای جنوب شرق آسیا و چین محسوب می شود.                                                                                 
وی اذعان داشت: هر ساله نیز سود بسیار خوبی با صادرات این گونه ماهیان به کشورهای مذکور عاید صادرکنندگان ایرانی می شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکل پیش آمده برای شناورهای صید صنعتی هر چه سریعتر شاهد آغاز به کار مجدد این شناورها باشیم.
به گفته وی، فعالیت شناورهای صید صنعتی که با مجوز سازمان شیلات ایران صورت می گیرد، منافاتی با صید سنتی ندارد و مکان تعیین شده برای صید این دو گونه شناور کاملاً از یکدیگر مجزا است.                                           
بیمه به پرورش دهندگان میگو خسارت سال 94 را پرداخت نکرد                                    
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در ادامه از آغاز برداشت کراپ اول میگو در استان هرمزگان خبر داد و گفت: ذخیره سازی در سایر استان های کشور همچنان ادامه داد.              
سنگانیان در خصوص عدم رفع مشکلات نقدینگی پرورش دهندگان میگو نیز اذعان داشت: پس از گذشت یک سال از ضرر و زیان وارده ناشی از شیوع بیماری در مزارع میگوی استان های خوزستان و بوشهر هنوز بیمه خساراتی به پرورش دهندگان پرداخت نکرده است.
این فعال بخش خصوصی در امر تولید و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه به زودی مهلت تعیین شده از سوی دامپزشکی برای ذخیره سازی لارو میگو در مزارع به اتمام خواهد رسید، گفت: دیگر فرصتی برای پرورش دهندگان متضرر جهت خرید لارو و ذخیره سازی باقی نمانده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در ادامه گفته های خود بیان داشت: همانگونه که پیش بینی می شد با عدم پرداخت خسارات به پرورش دهندگان متضرر سال گذشته، امسال شاهد کاهش چشمگیر تولید میگو خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 19 هزار تن میگو تولید شده بود، بیان کرد: با وضع به وجود آمده در خصوص نقدینگی پرورش دهندگان، تولید میگوی امسال حداکثر به 10 هزار تن خواهد رسید.
وی با بیان اینکه استان بوشهر بخش اعظم میگوی پرورشی کشور را تولید می کند، اظهار داشت: از آنجا که اکثر پرورش دهندگان خسارات دیده به این استان اختصاص دارند، لذا عدم پرداخت بیمه به آنها، آسیب جدی به صنعت میگوی کشور وارد خواهد کرد.
به گفته وی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی اداره می شود، وظیفه پرداخت بیمه به خسارات دیدگان را دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار