۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷

صید تجاری ماهیان خاویاری درخزر تا سال 2017 ممنوع شد

در سی و ششمین اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر در سالهای 2016 و 2017 میلادی ممنوع اعلام شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۶۱۴۳
صید تجاری ماهیان خاویاری درخزر تا سال 2017 ممنوع شد
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به کاهش چشمگیر منابع ماهیان خاویاری دریای خزر به دلیل صید بی رویه توسط کشورهای حاشیه این دریا، از سال 2010 میلادی صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر ممنوع اعلام شد.
مختار آخوندی تصریح کرد: در سی و ششمین اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر که هفته گذشته با حضور رئیس سازمان شیلات ایران و معاون رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی برگزار شد، صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر در سالهای 2016 و 2017 میلادی نیز ممنوع اعلام شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به اهمیت ماهیان خاویاری دریای خزر در میان سایر ماهیان خاویاری دنیا، تصریح کرد: اما صید ماهیان خاویاری با هدف تحقیقات و تکثیر همچنان توسط پنج کشور حاشیه دریای خزر سالانه صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری از سه کشور دیگر پیشرفته تر هستند، بیان داشت: تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری می تواند ضرر وارده به کشورها ناشی از کاهش ذخایر این گونه ماهیان در دریای خزر تا حدودی جبران کند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود عنوان کرد: هم اکنون در ایران سرمایه گذاران بخش خصوصی زیادی نسبت به پرورش ماهیان خاویاری اقدام کرده اند که مورد حمایت سازمان شیلات ایران نیز واقع شده اند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به روند کاهشی میزان صید ماهیان خاویاری جهت تکثیر و پرورش طی سالهای اخیر گفت: سال گذشته 35 تن ماهیان خاویاری صید شد و این در حالی است که سال 93 میزان صید ماهیان خاویاری 41 تن بوده است.
آخوندی اظهار داشت: در سی و ششمین اجلاس کمیسیون منابع زنده آبی دریای خزر مقرر شد که هر یک از کشورهای حاشیه دریای خزر به صورت جداگانه نسبت به تحلیل نتایج حاصل از ممنوعیت صید ماهیان خاویاری از سال 2010 تا کنون اقدام کنند.
وی خاطرنشان ساخت: پس از اینکه هر یک از کشورها تحلیل های خود را در این خصوص آماده کردند با جمع بندی آنها در کنار یکدیگر، می توان به تحلیلی واحد در خصوص نتایج ممنوعیت صید ماهیان خاویاری طی شش سال گذشته دست یافت.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران عنوان کرد: همچنین با این اقدام به این مهم دست خواهیم یافت که اگر ممنوعیت صید از سال 2010 میلادی اعمال نمی شد، هم اکنون وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر در کجا قرار داشت.
وی تاکید کرد: هم اکنون تمام کشورهای حاشیه دریای خزر موظف هستند نسبت به بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری نیز اقدام کنند.
به گفته آخوندی، تکثیر لاروهای به دست آمده از ماهیان صید شده و رهاسازی آنها در دریای خزر می تواند در بازسازی ماهیان خاویاری بسیار موثر عمل کند.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ماهیان خاویاری را فسیل زنده دریای خزر نامگذاری کرد و اذعان داشت: با اقدامات موثری که هم اکنون از سوی کشورهای حاشیه دریای خزر در حال انجام است، امیدواریم در سال های آینده شاهد از بین رفتن روند کاهشی این منبع با ارزش در دریای خزر باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین در سی و ششمین اجلاس منابع زنده دریای خزر در قزاقستان، آیین نامه کمیسیون حفاظت و بهره برداری از دریای خزر و مدیریت منابع مشترک توسط اعضای شرکت کننده در اجلاس بررسی شد.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران خاطرنشان ساخت: بر این اساس مقرر شد تا در اجلاس آتی اجلاس منابع زنده دریای خزر که قرار است سال آینده در کشور آذربایجان برگزار شود، کلیات این آیین نامه مهم تصویب شود.
برچسب ها: صید خزر
ارسال نظرات
آخرین اخبار