۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

رکورد بالاترین میزان صادرات آبزیان شکسته شد/اعزام تیم تخصصی به روسیه برای صادرات آبزیان

سال گذشته بالاترین میزان رکورد صادرات آبزیان به میزان 12 هزار و 500 تن زده شد که این میزان صادرات درآمد 300 میلیون دلاری را برای کشور به همراه داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۴۹۳۰
رکورد بالاترین میزان صادرات آبزیان شکسته شد/اعزام تیم تخصصی به روسیه برای صادرات آبزیان
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، سال گذشته 12 هزار و 500 تن صادرات آبزیان انجام شده است.
به گفته علی اکبر خدایی، این میزان صادرات بالاترین رکورد صادرات آبزیان طی سالهای اخیر بوده است.
وی در ادامه بیان داشت: این میزان صادرات در مجموع 300 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به همراه داشته است.
وی اذعان داشت: با وجود اینکه مجموع صادرات کشور در سال گذشته با16 درصد کاهش همراه بوده است اما در بخش شیلات شاهد کاهش صادرات نبوده ایم.
وی افزود: بیشترین میزان صادرات آبزیان در سال گذشته به چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی انجام شده است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان میگوی ایران خاطرنشان ساخت: صادرات آبزیان سال گذشته به کشورهای اروپایی بسیار ناچیز بوده است.
به گفته خدایی، بیشترین میزان ماهی صادرات شده از گونه ماهیان غیرماکول با مجموع صادرات 22 هزار تن بوده است.
وی در ادامه اظهار کرد: صادرات کپورماهیان پرورشی به میزان 20 هزار تن نیز در رتبه دوم صادرات آبزیان از نظر وزنی قرار داشته است.
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان با اشاره به اینکه کپورماهیان از تیره ماهیان گرمابی محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: این نوع ماهی در کشورهای عربی بسیار طرفدار دارد و بخش اعظم این گونه پرورشی هر ساله به کشور عراق صادر می شود.
وی اذعان داشت: میگو با میزان صادرات 12 هزار تن، جایگاه سوم را از نظر وزنی در سبد صادرات آبزیان در سال گذشته به خود اختصاص داد.
خدایی یادآور شد: مابقی صادرات آبزیان شامل کنسرو، غذای ماهی و میگو و نیز مقداری ماهی قزل آلا بوده است.
اعزام تیم تخصصی به روسیه برای صادرات آبزیان 
وی همچنین از صادرات حدود 800 تن از آبزیان به کشور روسیه خبر داد و اظهار امیدواری کرد: میزان صادرات به این بازار جدید، سال به سال افزایش قابل توجهی یابد.                                                               
دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اظهار داشت: تقاضای روس ها برای واردات آبزیان ایران نیز در حال افزایش است.
به گفته وی، به تازگی یک گروه از اتحادیه صادرکنندگان آبزیان برای بررسی وضعیت صادرات آبزیان به روسیه به این کشور وارد شده اند.
خدایی بیان کرد: این گروه به همراه برخی از نمایندگان سازمان شیلات ایران که به منظور شرکت در کمیسیون مشترک شیلات ایران و روسیه به این کشور سفر کرده بودند،اعزام شده اند.                                                       
وی با اشاره به اینکه این کمیسیون درآستاراخان روسیه برگزار می شود، گفت: در حاشیه این کمیسیون قرار است مذاکرات تجاری در مسکو نیز مابین صادرکنندگان ایرانی و روسی صورت گیرد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان میگوی ایران عنوان کرد: رئیس سازمان شیلات ایران و رئیس موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور نیز در این کمیسیون شرکت کرده اند.
وی در خصوص پیش بینی میزان صادرات آبزیان در سال جاری گفت: ماهیان غیرماکول که بیشترین میزان صادرات آبزیان را به خود اختصاص می دهند از طریق صید به دست می آیند، بنابراین نمی توان در خصوص وضعیت ذخایر و میزان صید پیش بینی دقیقی انجام داد.
خدایی با اشاره به اینکه صادرات کپور ماهی و میگو که بخش مهمی از صادرات را در بخش پرورش آبزیان به خود اختصاص می دهند، بستگی کامل به میزان تولید و نقدینگی پرورش دهندگان دارد.
وی تاکید کرد: بدون شک اگر بتوانیم تولید این دو محصول شیلاتی را با برنامه ریزیهای دقیق افزایش دهیم خواهیم توانست میزان صادرات را به دنبال آن افزایش دهیم که امیدواریم شاهد تحقق این امر در سال جاری باشیم.
برچسب ها: صادرات آبزیان
ارسال نظرات
آخرین اخبار