۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی:

فاز یک بندر چابهار آماده بهره برداری است

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سال آینده فاز یک بندر چابهار با ظرفیت 6میلیون تن به بهر ه برداری می رسد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۰۶۲۵
فاز یک بندر چابهار آماده بهره برداری استبه گزارش خبرنگار مانا؛ محمد سعید نژاد در سومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با اشاره به توسعه دریا محورگفت: برای توسعه دریا محور نیاز است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دریا مورد توجه قرار گیرد.خصوصا ابعاد اقتصادی آن چرا که بدون توجه به ابعاد اقتصادی رشد سواحل دریایی امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به تراکم جمعیت درسواحل خصوصا سواحل مکران عنوان کرد: تراکم جمعیت در این سواحل کمتر از ده درصد از تراکم جمعیت در دیگر نقاط کشور است که این نشان دهنده این است که باید به این سواحل اهمیت ویژه نشان داد.
معاون وزیرراه و شهر سازی با اشاره به معضلات محیط زیست خاطر نشان کرد : ما در حوزه محیط زیست با یک شرایط بحرانی روبه رو هستیم که حل این مشکل یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی باتاکید برسیاستهای دولت بر توسعه دریا محورگفت: در سالهای اخیربر توسعه دریا محورتمرکزشده است به همین دلیل در برنامه ششم توسعه و سیاستهای کلی نظام به اهمیت و توسعه سواحل جنوبی کشوراشاره شده است. همچنین در پیش نویس برنامه ششم توسعه پیشنهاد یک سازمان مستقل توسعه مکران داده شده است که طرح این موضوع به عنوان یک ضرورت بوده است چرا که برای توسعه سواحل مکران نیازمند یک اقدام عمومی کلی هستیم.
سعید نژاد با اشاره به اقداماتی که توسط بخش های دریایی برای توسعه سواحل کشور، نوسازی و تامین تجهیزات، ایجاد فرهنگ دریایی تامین امکانات و فرصتهای شغلی انجام گرفته است افزود: متاسفانه این توسعه، توسعه همه جانبه نبوده است بنابراین توسعه پایدار هم نخواهد بود کما اینکه امروز بندر چابهار آماده بهره برداری است اما میزان این بهره برداری کمتر از 25 درصد است چرا که بخشهای اقتصادی دیگر کشور متناسب با این عملیات رشد نکرده اند. البته در سال آینده فاز یک را با ظرفیت 6میلیون تن مورد بهره برداری قرار می دهیم.
وی با تاکید به توسعه همه جانبه وسرعت لازم گفت: از جمله بحث های مورد توجه، بحث توسعه توریستی دریایی است که یکی از زمینه های ایجاد اشتغال و فعالیت در سواحل است .
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی استفاده از منابع دریایی کشور را محدود به مردم ایران ندانست و افزود: خوشبختانه سواحل ایران محدود به مردم ایران نیست، بلکه با توجه به مجموعه اقدامات صورت گرفته وتجهیزات و امکانات فراهم شده، کشورهای دیگر نیز می تواند از این منافع دریا یی بهرمند شوند؛ بنابراین تزانزیت کالا از ایران واستفاده کشورهای محصوربه خشکی جزو سیاست های پایدار جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهر سازی با اشاره به شرایط ایجاد شده در دوران پسا تحریم اذعان داشت: ما با یک رویکرد جهانی مواجه شده ایم، بهره برداری از سواحل و بنادر ایران دراقتصاد جهانی مورد استقبال قرارگفته است. به همین خاطر همواره با مراجعات گسترده، مکرر و رقابتهای تنگاتنگ برای سرمایه گذاری در بنادر ایران از سوی شرکتهای بزرگ روبه رو هستیم که در این راستا با توجه به مصلحت ومنافع ملی برای امضای یادداشت تفاهم با این شرکت ها شرایطی را تعیین کرده ایم.
وی با اشاره به سیاست سازمان بنادرو دریانوردی گفت: درراستای اقتصاد مقاومتی برای جذب سرمایه های خارجی و استفاده از این فرصتها، تفاهمنامه ها وقراردادهای سرمایه گذاری امضا می شود که قرارداد سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهاریکی از این قرار دادهاست ، بندرچابهار یکی ازبنادرهابی است که ارتباط نزدیک و مستقیم با اقیانوس و فاصله کوتاهی با هند دارد، فاصله دریانوردی تجاری با هند از طریق چابهار حدود چهار روز است و یک فرصت بسیار خوبی است به همین دلیل دو مصوبه خاص در دولت هند برای سرمایه گذاری در چابهار تصویب شده است.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: ایران باتوجه به اقتداری که دردریا و خشکی دارد و امنیتی که در تمام نقاط کشور حاکم است به عنوان یکی از هدفهای سرمایه گذاری مطرح است.
معاون وزیر راه و شهر سازی گفت: ظرفیت موجود بنادر ایران حدود 200میلیون تن است که با اجرای طرحهای توسعه ای این ظرفیت در پنج سال آینده به 250 میلیون تن افزایش می یابد همچنین در آینده نزدیک تمامی بنادری که داری تاسیسات هستند تجهیزات مورد نیازشان تامین خواهد شد .
ارسال نظرات
آخرین اخبار