۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

یکه تازی بورس در مقابل بازارهای مالی

بورس تهران یکه تاز این روز های بازار های مالی و سرمایه ای کشور،بازاری که قرار است نماگرتمام اقتصاد کشور باشد و نام دماسنج اقتصاد را یدک می کشد.
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۰۱۰۱
یکه تازی بورس در مقابل بازارهای مالی
به گزارش خبرنگار مانا بازار سرمایه که از ۱۳ دی ماه به ناگهان از خواب رخوت برخواست و در صدد بازپس گیری تمام داشته های از دست رفته خود برآمد این روزها سر خوش از صعودهای پی در پی است اما آنچه این روزها بسیار حائز اهمیت است و درکنار رشد چشم گیر شاخص ،افزایش معنادار و رو به رشد ارزش و حجم معاملات است.
در حالی در روزهای اخیر بازار به صورت شارپی در حال فتح تمام قله هاست و امروز نیز در ادامه همان روند کانال ۷۳ هزار واحد را فتح کرد که ارزش بازار رو به فزونی است که این امر دغدغه سالیان سال بازار سرمایه را مرتفع میکند و آن تامین نقدینگی است .
در حالی در دوسال گذشته یکی از متهمان اصلی بورس تهران را کمبود نقدینگی میدانستند و پیکان نقد را به برنامه انقباضی دولت نشانه میرفتند که شرایط موجود اقتصاد کشور کشش اختصاص بیش از آن مقدار نقدینگی را به کیک بورس نمیداد اما رفع تحریم ها و شروع مبادلات اقتصادی با دنیای بیرون باعث شد بازیگران تالار حافظ بار دیگر با تزریق امید ورق بازار سرمایه را برگردانده و با کسب سود حدودا ۱۵ درصدی طی کمتر از ۲ ماه از باقی بازار های مالی مانند ارز و طلا و حتی سپرده بانکی یشی بگیرند و ورود نقدینگی جدید و فعال شدن دوباره بازیگران خاموش دوران رکود ،میتوان به حرکنت نقدینگی از سوی این بازار ها به سوی بازار مولدی مانند بورس امیدوار بود .
بر همین اساس بازار سهام امروز با نماگرهای سبزپوش به کار خود پایان داد بازاری که به نظر می‌رسید از سوی مدیران صندوق‌های کم ریسک نمی‌خواهد بیگدار به آب زند و در این میان فلزی‌ها تلاش کردند تا لیدر تالار شیشه‌ای به جای خودرویی‌ها و بانک‌ها باشند.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات با رشد 812 واحدی به رقم 73 هزار و 725 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 195 واحدی عدد 11 هزار و 807 واحد را تجربه کرد.
شاخص سهام آزاد شناور با 1176 واحدی رقم 82 هزار و 74 واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص بازار اول اما در حالی با رشد 653 واحدی به رقم 51 هزار و 52 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1293 واحد رشد عدد 164 هزار و 425 واحد را به نمایش گذاشت.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 8 واحد افزایش عدد 787 واحد را تجربه کرد.
بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 103 واحد، گروه مپنا با 100 واحد و ملی صنایع مس ایران با 70 واحد رشد بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 100 واحد، همراه اول با 24 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 23 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.
امروز ارزش معاملات جاری بورس تهران به بیش از 460 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 2 میلیارد و 284 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 137 هزار و 424 نوبت خرید و فروش بود.
امروز در حالی بازار سهام بازاری متعادل و پرحجم بود که لزوم رشد سایر گروه‌های پیشروی بازار به تناسب رشد اخیر گروه‌های پیشرو زیر سایه بازارگردانی و عرضه مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به چشم‌ می‌آید.
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار