۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵

ترس از عرضه های اولیه بازار را نزولی کرد

بازار سهام که در هفته های اخیر کمتر روند نزولی را به خود دیده بود با ترس حقیقی ها از عرضه های اولیه سازمان خصوصی سازی ، روز تماما قرمز پوشی را تجربه کرد و بعد از هفته ها نزولی شد .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۰۰۴۳
ترس از عرضه های اولیه بازار را نزولی کرد
به گزارش خبرنگار مانا بازار سهام که با اقبال مناسبی به پیشواز رفع تحریم ها و و ورود سرمایه گذار خارجی رفت بار دیگر دچار رفتار معنا دار مدیران ارشد این بازار مهم شد .
در حالی بازار در حال باز پس گیری رکود دو سال خود و بازیابی ارزش از دست رفته خود هستند که مدیران سازمان خصوصی سازی بار دیگر از موقعیت بکر بازار استفاده کرده و بر طبل عرضه های اولیه می کوبند .
ابتدای سال 94 که از پس تفاهم لوزان بازار جان تازه ای گرفت و رشد های خیره کننده ای چه در حجم و چه در ارزش به خود می دید ،مدیران ارشد نظام اقتصادی برای نفع هرچه بیشتری فروش سهام شرکت های دولتی اقدام به عرضه های سنگین شدند که هرچند با اقبال خوبی بر حسب جو بازار مواجه شد اما دیری نپایید که بازار را به نوعی "خفه" کرد و بار دیگر بورس بر مدار نزول خود بازگشت .
امروز بر همین اساس و اخبار منتشر شده مبنی بر از سر گیری این رفتار، صف های طویل فروش توسط حقیقی ها تشکیل شد که باعث ریزش ارزش قیمت 60 درصد از سهام بازار و قرمز پوش شدن اکثر نماد ها شد .
بر همین اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز ، با کاهش 275 واحدی به رقم 71 هزار و 118 واحد دست یافت.
شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 10 واحدی عدد 11 هزار و 383 واحد را تجربه کرد.
شاخص سهام آزاد شناور اما باکاهش 714 واحدی به رقم 78 هزار و 754 واحد دست یافت.
شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 368 واحدی عدد 49 هزار و 151 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 409 واحد افزایش عدد 159 هزار و 162 واحد را تجربه کرد.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با دو واحد کاهش عدد 757 واحد را به نمایش گذاشت.
بر اساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 83 واحد،‌ بانک ملت با 82 واحد و بانک صادرات با 63 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهم در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 41 واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با 35 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 33 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
همچنین ارزش معاملات کل بورس تهران به بیش از 338 میلیارد و 917 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 767 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 111 هزار و 152 نوبت داد و ستد بود.
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار