۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

افزایش اثرات مخرب ساخت موج شکن در جزیره هنگام

اثرات مخرب ساخت موج شکن و اسکله در اکوسیستم جزیره هنگام با وجود گذشت چند سال همچنان ادامه دارد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۰۳۴
افزایش اثرات مخرب ساخت موج شکن در جزیره هنگام
فعال بخش خصوصی در امر حفاظت از محیط زیست جزیره هنگام در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: روز به روز اثرات مخرب ساخت اسکله جزیره هنگام بر محیط زیست این منطقه بیشتر آشکار می شود.
افشین عباس نژاد هنگامی افزود: ساخت موج شکن در جزیره هنگام در حالی صورت گرفته است که این جزیره نیازی به ساخت موج شکن نداشته است.
وی تصریح کرد: از زمان های گذشته همواره جزیره هنگام به دلیل آرام بودن آبهای اطراف آن، به عنوان بندرگاه طبیعی مودر استفاده کشتی هایی که از خلیج فارس عبور می کرده اند قرار می گرفته است و این کشتی ها در زمانی که شرایط آب و هوایی دریا نامساعد و طوفانی بوده به این جزیره پناه می گرفتند.
به گفته این فعال محیط زیست دریایی خلیج فارس، دلیل این آرامش به وزش بادهای شرقی در جزیره هنگام مربوط می شود.
وی تاکید کرد: بنابراین هیچ گونه لزومی برای ساخت موج شکن در این جزیره وجود نداشت و این امر بدون انجام مطالعات صورت گرفته است.
وی اذعان داشت: نخستین اثر مخرب ساخت موج شکن هنگام به از بین رفتن کوه های جزیره مربوط می شود، چرا که برای تامین سنگ مورد نیاز موج شکن، کوه های جزیر تخریب شد.
این فعال محیط زیست در جزیره هنگام تصریح کرد: این در حالی است که کوه های جزیره هنگام یکی از مهمترین زیستگاه های جبیر در این منطقه محسوب می شود.
وی بیان کرد: از سوی دیگر کندوهای عسل طبیعی در کوه های هنگام یکی از ویژگی های منحصر به فرد این جزیره است که با تخریب کوه ها، این کندوها دچار تهدید شدند و برخی از آنها از بین رفتند.
عباس نژاد هنگامی یادآور شد: همچنین ساخت این موج شکن باعث تخریب بخشی از ساحل طبیعی هنگام و محیط زیست منطقه شده است.
مدیرعامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام تاکید کرد: در مجموع می توان گفت ساخت اسکله و موج شکن هنگام آسیب جدی به اکوسیستم منطقه وارد کرد به طوری که اثرات مخرب آن همچنان ادامه دارد و خواهد داشت.
وی در ادامه گفته های خود عنوان کرد: از سوی دیگر ساخت این موج شکن و اسکله سبب شد تا در زمان طوفانی شدن دریا، قایق ها با برخورد با سنگ های موج شکن دچار شکستگی شوند در حالی که قبل از ساخت موج شکن صیادان مشکلی برای لنگر انداختن قایق های خود نداشتند.
به گفته عباس نژاد هنگامی، به دلیل اینکه دهنه اسکله بزرگ ساخته شده است، وزش بادهای شرقی و شمال شرقی در زمستان باعث می شود تا موج ها به داخل اسکله وارد شود و باعث شود که به آب اندازی قایق ها با مشکل روبه رو شود.
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام اضافه کرد: علاوه بر تخریب محیط زیست، ساخت موج شکن و اسکله در جزیره هنگام باعث شد تا نمای طبیعی این جزیره بکر تا حدودی زیادی دچار خدشه شود.
به گفته وی، در حال حاضر یکی از مهمترین ویژگی های جزیره هنگام برای جذب گردشگران بکر بودن جزیره و عدم تردد هر گونه وسیله نقلیه در این جزیره است.
وی اذعان داشت: مسئولین مربوطه باید قبل از انجام هر گونه اقدامی مبنی بر ساخت اسکله و موج شکن در جزیره هنگام با کارشناسان خبره مشورت می کردند و همه جوانب را در نظر می گرفتند.
عباس نژاد هنگامی تصریح کرد: امیدواریم دیگر شاهد چنین اقدامات مخرب محیط زیست دریا و سواحل نباشیم و سازمان های مربوطه بیش از پیش به انجام چنین پروژه های نظارت داشته باشند.
وی در ادامه گفته های خود درخصوص اعمال ممنوعیت ورود گردشگران به سواحل نقره ای جزیره هنگام بیان کرد: خوشبختانه این امر از سوی قایقداران به خوبی اجرا می شود و دیگر شرایط برای ورود گردشگران به سواحل نقره ای وجود ندارد.
این فعال محیط زیست جزیره هنگام یادآور شد: در حال حاضر گردشگران درون قایق از این جاذبه منحصر به فرد جزیره هنگام بازدید و عکاسی می کنند.
وی خاطرنشان ساخت: پیش ازاعمال ممنوعیت ورود گردشگران به سواحل نقره ای، گردشگران با ورود به این سواحل و برداشت شن های نقره ای، محیط زیست منطقه را به شدت تهدید می کردند.
برچسب ها: جزیره هنگام
ارسال نظرات
آخرین اخبار