۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

دلفین ها از ساحل هنگام فاصله گرفتند

هم اکنون جزیره هنگام در محاصر ه قایق های صیادی قرار گرفته است و دلفین ها به بزرگترین قربانیان این محاصره تبدیل شده اند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۰۳۱
دلفین ها از ساحل هنگام فاصله گرفتند
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: هم اکنون گردشگری جزیره هنگام از رونق بسیار خوبی برخوردار است اما آنچه که باعث نگرانی بومیان این جزیره شده است، بی توجهی دستگاه های اجرایی به صید بی رویه ماهیان در اطراف هنگام است.
افشین عباس نژاد هنگامی عنوان کرد: با وجود اینکه منطقه ممنوعه برای صید ماهیان در اطراف جزیره هنگام از سوی سازمان شیلات ایران مشخص شده است اما باز هم صیادان به دلیل عدم نظارت این سازمان به صید خود در این مناطق ممنوعه ادامه می دهند.
وی بیان کرد : از روستای شیب دراز تا شرق جزیره هنگام به عنوان منطقه ممنوعه صید ماهی به دلیل حضور دلفین ها، انتخاب شده است.
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام تصریح کرد: این ممنوعیت صید بیشتر برای صیادان ساردین که برای صید از تورهای چشمه ریز استفاده می کنند در نظر گرفته شده است.
به گفته این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی و محیط زیست جزیره هنگام، مهمترین اثر مخرب صید در اطراف جزیره هنگام، از بین رفتن امنیت منطقه زیستی دلفین های بینی بطری جزیره و فراری دادن آنها از این منطقه است.
وی با اشاره به اینکه دلفین ها علاوه بر اینکه گونه با ارزش محیط زیست جزیره هنگام محسوب می شود هم اکنون به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این جزیره تبدیل شده اند تاکید کرد: فراری دادن دلفین ها به دلیل افزایش حضور صیادان باعث شده تا به تدریج شاهد کاهش حضور دسته های دلفین در اطراف آبهای جزیره هنگام باشیم.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی و محیط زیست عنوان کرد: عدم توجه مسئولان اجرایی به ویژه سازمان های شیلات و محیط زیست به تداوم صید بی رویه در اطراف جزیره هنگام باعث شده تا فعالان محیط زیست به صورت مکرر این مسئله را از طریق شورای روستای جزیره به دفتر محیط زیست قشم و دریابانی این منطقه اعلام کند.
وی تاکید کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های زیاد، هیچ گونه ترتیب اثری برای جلوگیری از فعالیت صیادان ساردین انجام نمی شود و این صیادان با جرات بیشتری نسبت به صیادی در آبهای اطراف جزیره هنگام که منابع غنی از انواع ماهیان است به صید می پردازند.
مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام در ادامه در خصوص وضعیت دلفین های هنگام یادآور شد: هم اکنون جزیره هنگام در محاصره قایق های صیادی قرار گرفته است و دلفین ها به بزرگترین قربانیان این محاصره تبدیل شده اند.
به گفته وی، روزانه بالغ بر 50 فروند شناورصیادی وارد آبهای جزیره هنگام می شوند که اکثر آنها به صید ماهیان ساردین می پردازند.
وی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که تور صید ماهیان ساردین بسیار ریز است، لذا امکان به دام افتادن انواع ماهیان کوچک و پستانداران عظیم جثه در تور آنها وجود دارد.
این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی و محیط زیست جزیره هنگام عنوان کرد: هم اکنون شرایط به گونه ای است که دلفین ها تا چند مایل از ساحل هنگام فاصله گرفته اند که این امر باعث می شود علاوه بر محیط زیست منطقه گردشگری جزیره نیز تهدید شود.
به گفته عباس نژاد هنگامی، این امر تاثیر بسزایی بر اقتصاد بومیان جزیره هنگام خواهد داشت چرا که در حال حاضر بخشی از درآمد ساکنین جزیره توسط امور مرتبط با توریسم کسب می شود.
وی تاکید کرد: در صورتی که روند بی توجهی به محیط زیست آبهای هنگام ادامه داشته باشد در آینده ای نه چندان دور شاهد مهاجرت دلفین های بینی بطری از اطراف جزیره هنگام خواهیم بود.
وی یادآور شد: همواره در طول سال شاهد مرگ دلفین ها به دلیل به دام افتادن در تورهای صیادان و یا برخورد آنها با پره های قایقهای موتوری هستیم.
برچسب ها: جزیره هنگام
ارسال نظرات
آخرین اخبار