۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

بازگشت تعادل و عقلانیت در بورس

بازار سرمایه که در هفته اخیر روی موج لغو تحریم ها خیز بلندی را برای کسب رکورد های جدید برداشته و آخرین رکورد به جا گذاشته را روز گذشته با افزایش بیش از 2 هزار واحدی به نام خود ثبت کرد،امروز کمی آرام گرفت و هیجان خود را کنترل کرد .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۵۹۹۷۹
بازگشت تعادل و عقلانیت در بورس
به گزارش خبرنگار مانا امروز در ادامه دوران سرخوشی بازیگران بازار سرمایه و بعد از یک روز طوفانی، معامله گران تصمیم به کاستن از هیجان خود گرفته و کمی متعادل تر و عقلایی تر شدند.
در این روز که بازیگر اصلی بازار سرمایه ،حقیقی هایی بودند که دیروز رکورد خیره کننده ای را از خود به جا گذاشتند، با عرضه های سنگین باعث رشد اندک شاخص شده و تقریبا تمام نماد ها را قرمز پوش کردند .
در جریان معاملات امروز که شاخص نیاز به نیم واحد برای ورود به کانال 71 هزار واحد داشت، هرچند با افزایش 11 واحدی این رقم را کسب کرد ولی دنده معکوس حقیقی ها برای ذخیره بازدهی این چند روز رونق باعث شد که شاخص نوسان شدیدی را به خود ببیند و در پایان با یک افزایش کوچک نسبت به روز قبل به کار خود پایان دهد .
به نظر می رسد وجود سوپر حقیقی ها در بورس که نه به طبقه حقیقی بازار و نه حقوقی تعلق دارند اما در میانه هر دو ایستاده اند در صدد ایجاد تعادل در بازار بر آمده تا هیجان ناشی از پیش خور کردن لغو تحریم ها برای ایجاد حبابی جدید در بورس را متعادل کند و از این اتفاق ناگوار جلوگیری به عمل آورد .
این قشر دقیق تالار حافظ که میتوان ظهور آنان را به رکود بی سابقه دو سال اخیر نسبت دهیم، کارشناسان و تحلیل گرانی هستند، که برای حقوقی های بزرگ تحلیل می کنند اما جز مجموعه شان نیستند، سرمایه اندک و شخصی دارند اما حقیقی صرف نیستند، و با داشتن شمایلی از هردو بر اساس تحلیل های خود اقدام به خرید و فروش میکنند .
سوپر حقیقی ها که در هر حالت برندگان بازار سرمایه لقب دارند امروز با هوشیار جو روانی ناشی از سفر رئیس جمهور به اروپا و قرارداد های ارزنده تیم همراهش را خنثی کردند زیرا ادامه رفتار دیروز و هیجان بیش از حد می توانست بازار را به سمت روند صعودی خطرناک سوق دهد به این علت که رشد بازار با المان های فعلی با این شدت همچنان توجیه منطقی ندارد زیرا درست است که اتفاق مهم، تاثیر گذار و میمونی در پیرامون کشور اتفاق افتاده است اما سرمایه گذاری ها و بازگشت سرمایه ها از یک طرف و تاثیر لغو تحریم ها از سوی دیگر حداقل به 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد و صعود بیش از اندازه و تنها بر اساس جو روانی میتواند ضربه های مهلکی در آینده نه چندان دور نصیب معامله گران کند .
بر همین اساس و با بازگشت دوباره نسیم اعتدال در بورس شاخص با 11.50 واحد افزایش در ارتفاع 71011 واحدی ایستاد و در مجموع 0.02 درصد رشد را به نام خود ثبت کرد .
در این روز که شاخص کل هم وزن با پنج واحد افزایش به 11413.30 رسید شاخص آزاد شناور با 35.73 واحد نزول به رقم 79361 واحد رسید . 
همچنین شاخص بازار اول (اصلی) با 6.62 واحد کاهش به عدد 49416 واحد رسید که در مقابل شاخص بازار دوم (فرعی) با 109 واحد رشد در ارتفاع 156.969 واحدی ایستاد .
بر اساس این گزارش معامله گران تعداد 3.220 میلیارد برگه سهم را در171794 نوبت معاملاتی به ارزش 8297.566 میلیارد ریال داد و ستد کردند که ماحصل آن ارزش کل بازار را به رقم 3042018 میلیارد ریال رساند .
امروز که بار دیگر گروه خودرو و بانک بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند سهم های فارس با 155.23 ،چادرملو با 45.1 و بانک تجارت با 42.67 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با 91.03 ،تاپیکو با 85.29 و گسترش نفت و گاز پارسیان با 79.41 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند .
به نظر می رسد بازگشت آرامش به بازار میتواند سوپاپ اطمینانی از عدم حبابی شدن باشد و گاهی رشد های خیره کننده بدون پشتوانه نشان خوبی در بلند مدت مخابره نمی کند لذا بازگشت عقلانیت در این روز نشانه تعادل خوبی در بازار است.
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار