۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

پرش ارتفاع بورس تا مرز 71 هزار واحد

بازار سرمایه این روزها بر مدار سرخوشی در حال نوسان است سرخوشی که از یک هفته قبل از قرائت بیانیه شروع اجرای برجام شروع شد و تا به امروز رکورد های بی سابقه ای به نام خود ثبت کرده است .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۵۹۹۵۵
پرش ارتفاع بورس تا مرز 71 هزار واحد
به گزارش خبرنگار مانا امروز بازار بورس از ابتدا و در امتداد روند رو به رشد خود بیش از دو هزار واحد رشد را تجربه کرد و دریک اقدام نادر، شاخص را دو پله افزایش داد و برای رفتن به کانال 72 هزار واحد تنها نیم درصد کم آورد .
بر همین اساس محوریت بانکها و خودرویی ها که این روزها با اقبال ترین سهم های بورس هستند بار دیگر بازیگران اصلی تالار شیشه ای بودند و بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند .
اما اتفاق بسیار مهم امروز بازگشت گروه شیمیایی به بازار و رونق گرفتن این گروه بود که بیشترین سهم و در حدود 40 درصد بازار را به خود اختصاص میدهند، بعد از چندین بار رفت و آمد، ابهام بر سر خوراک پتروشیمی ها و در اخر نحوه تسویه حساب با شرکت پالایش و پخش، این گروه بزرگ و مهم را به ابهام برده بود اما تعیین فرمول نرخ خوراک و مشخص شدن خوراک 9 سنتی خبر مهم و خوشی برای سهامداران این گروه بود که با کمی تاخیر واکنش خود را نشان دادند .
همچنین دومین ابهام بزرگ درون بورسی که به حق انتفاع برمیگردد نیز در لایحه بودجه سال آینده به نوعی مرتفع شده و دولت این طلب را به صورت 20 درصد و به نحو پلکانی از معدن ها خواهد ستاند که این خبر و تعیین تکلیف این مهم نیز باعث اقبال سهامداران بعد از ماه ها به این گروه شد .
اما فارغ از هر تحلیل و دیدگاهی و همچنین اتفاقات نادری که در کشور در حال وقوع است، از سفر ریاست جمهوری برای عقد قرارداد و دیدار با روسای جمهور اروپایی گرفته تا سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی، آنچه بیش از پیش این روزها در بازار سرمایه با محوریت حقیقی ها در حال اتفاق است نه تحلیل که جو مثبت ایجاد شده است، جوی که دست کم قادر است تا 80 هزار واحد نیز شاخص را بالا کشد .
سرازیر شدن نقدینگی از سوی حقیقی ها بدون داده و حکم ملموس میتواند بازار را به سمت حبابی شدن سوق دهد و شاید این رشد با شرایط فعلی اقتصاد کشور کمی خوش بینانه باشد .
بر همین اساس و با توجه به رفتار مسئولین عالی رتبه بازار که در زمان های صعود شگفت انگیز دست به کار عرضه های اولیه میشوند تا از این نمد کلاهی برای خود سازند کمی میتواند زنگ هشدار را به صدا در آورد و این در امتداد سخنان دیروز جعفر سبحانی مشاوره سازمان خصوصی سازی که از شروع عرضه های دوباره سخن به میان آورد میتواند بیشتر رنگ واقعیت به خود گیرد .
بر همین اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2142 واحدی به رقم 70 هزار و 999 واحد ایستاد.
شاخص کل هم وزن وزن نیز با افزایش 296 واحدی عدد 11 هزار و 408 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با رشد 2374 واحدی به رقم 79 هزار و 396 واحد دست یافت. شاخص بازار اول نیز در حالی با رشد 1623 واحدی عدد 49 هزار و 422 واحد را به نمایش گذاشت که شاخص بازار دوم با 3971 واحد رشد به رقم 156 هزار و 860 واحد دست یافت.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با 18 واحد رشد عدد 761 واحد را به نمایش گذاشته است.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در رکوردی جالب توجه پس از گذشت دو سال از آغاز رکورد فرسایشی در بورس امروز از 460 میلیارد تومان عبور کرد.
این رقم حاصل دست به دست شدن دو میلیارد و 256 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 120 هزار و 141 نوبت داد و ستد بود
بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 302 واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 191 واحد و گروه مپنا با 98 واحد افزایش،‌بالاترین تأثیر مثبت را در براورد شاخص کل بورس تهران به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی شیراز با چهار واحد، البرز دارو و تهران شیمی به ترتیب هر یک به میزان سه واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
به نظر می رسد سرخوشی رفع تحریم ها قبل از شروع جدی سرمایه گذاری ها و مبادلات تجاری عادی با جهان که در کوتاه ترین زمان حداقل سه ماه زمان نیز دارد باعث شده بازار به سمت پیش خور کردن عوامل موثر رود و این روزها حقیقی ها سکان داران بازار سرمایه در حال حرکت به سمت فتح قله های بیشتر برای جبران رکود دوساله است .
برچسب ها: بورس
ارسال نظرات
آخرین اخبار